اندومتریوز‌ ‌را‌ ‌با‌ ‌دردهای‌ ‌قاعدگی‌ ‌اشتباه‌ ‌نگیرید‌ ‌

اندومتریوز را با دردهای قاعدگی اشتباه نگیرید

اندومتریوز یک اختلال دردناک در بین خانم‌هاست که بافت درون رحم یا بافت اندومتر در خارج از رحم، در قسمت‌هایی مانند تخمدان، لوله‌های رحم یا بافت لگن رشد می‌کند. به ندرت مشاهده شده است که بافت اندومتر به اندام‌های لگنی گسترش پیدا می‌کند.

از آنجایی که این بیماری می‌تواند مشکلات زیادی را برای خانم‌ها ایجاد کند، در ادامه به‌طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت تا اندومتریوز را با دردهای قاعدگی اشتباه نگیرید.

منظور از اندومتریوز چیست؟

همانطور که گفته شد زمانی که بافت اندومتر در جایی خارج از قسمت داخلی حفره رحم رشد کند، می‌تواند عارضه‌های زیادی را برای خانم‌ها در پی داشته باشد. حال بافتی که خارج از رحم رشد کرده همانند بافت درون رحم عمل می‌کند، به این صورت که با شروع قاعدگی این قسمت ضخیم می‌شود و خونریزی می‌کند.

در نهایت این بافت جابه‌جا شده و از آنجایی که راهی برای خروج ندارد، به دام می‌افتد. زمانی که اندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر کند، ممکن است کیستی به نام اندومتریوم ایجاد شود. این روند می‌تواند بافت‌های اطراف را تحریک کند و در نهایت باعث ایجاد بافت اسکار و چسبندگی شود.

نوارهای غیر طبیعی از بافت فیبری می‌تواند باعث چسبندگی بافت‌ها و اندام‌های لگنی به یکدیگر شود. این بیماری می‌تواند باعث درد شود که در برخی درد شدید در طی قاعدگی وجود دارد. همچنین اندومتریوز مشکلاتی مرتبط با باروری ایجاد می‌کند که خوشبختانه درمان‌های موثری در رابطه با درمان این بیماری وجود دارد.

اندومتریوز چه علائمی دارد؟

علامت اصلی این بیماری درد گنی است، که اغلب در طی قاعدگی ایجاد می‌شود. با این وجود که اغلب افراد در طی این دوره احساس گرفتگی دارند؛ اما افراد مبتلا درد بیش از حد طبیعی را تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است درد با گذشت زمان شدیدتر نیز شود. علائم و نشانه‌های رایج دیگر به شرح زیر است:

قاعدگی‌های دردناک (دیسمنوره)؛

درد و گرفتگی ممکن است از قبل شروع شود و تا چندین روز طی دوره قاعدگی ادامه داشته باشد. علاوه بر این احتمال ایجاد درد کمر و شکم نیز وجود دارد.

درد حین رابطه جنسی؛

احساس درد در طی قاعدگی یا پس از دوره قاعدگی یکی از علائم رایج مرتبط با اندومتریوز است.

درمان اندومتریوز
منظور از اندومتریوز

درد همراه با دفع مدفوع و ادرار کردن؛

به احتمال زیاد این علائم را در طی دوره قاعدگی تجربه می‌کنید.

خونریزی بیش از حد؛

گاهی ممکن است قاعدگی‌های شدید و خونریزی بین دوره‌های قاعدگی را تجربه کنید.

ناباروری؛

معمولا افرادی که برای درمان ناباروری خود اقدام می‌کنند، بیماری آندومتریوز در آنها تشخیص داده می‌شود.

سایر علائم و نشانه‌های دیگر ناشی از آندومتریوز.

اگر طی دوره قاعدگی دچار خستگی، اسهال، یبوست، نفخ و حالت تهوع شده‌اید، ممکن است از دیگر علائم آندومتریوز باشد. نکته دیگری که باید در این باره باید بدانید، این است که شدت علائم، نشانه شدت بیماری نیست.

در واقع ممکن است به‌صورت خفیف این بیماری را داشته باشید؛ اما درد شدیدی را تجربه کنید. همچنین امکان دارد اندومتریوز پیشرفته داشته باشید؛ اما درد کم باشد یا حتی هیچ دردی نداشته باشید.

اندومتریوز گاهی ممکن است با شرایطی که منجر به درد لگن می‌شود، مانند التهاب لگن (PID) یا کیست تخمدان اشتباه گرفته شود. اگر هر یک از این علائم ذکر شده را دارید، حتما به متخصص زنان و زایمان در کرج مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای تشخیص این بیماری انجام گیرد.

علت ایجاد بیماری آندومتریوز چیست؟

با این وجود که علت دقیق ایجاد این بیماری مشخص نیست؛ اما، دلایل احتمالی ایجاد این بیماری به شرح زیر است:

عقب افتادن قاعدگی؛

طی قاعدگی رتروگراد خون قاعدگی حاوی سلول‌های اندومتر به جای خارج شدن از بدن از طریق لوله‌های رحمی باز می‌گردد و وارد حفره لگن می‌شود. این سلول‌های اندومتر به دیواره‌های لگن و سطح اندام‌های لگن می‌چسبد و در آنجا رشد می‌کند، در نهایت در طول چرخه قاعدگی ضخیم می‌شوند و خونریزی می‌کنند.

تغییر سلول‌های شکم؛

طبق توضیحاتی که کارشناسان در این باره دارند، می‌گویند که هورمون‌ها یا عوامل مرتبط با ایمنی بدن، سلول‌هایی که در قسمت داخلی شکم قرار دارد را به سلول‌های اندومتر تغییر می‌دهند.

تغییر سلول‌های جنینی؛

طبق این نظریه، هورمون‌هایی مانند استروژن ممکن است به سلول‌های جنینی تغییر کند. سلول‌های جنینی در واقع سلول‌هایی‌اند که در مراحل اولیه رشد هستند و در دوران بلوغ منجر به اندومتریوز می‌شوند.

اسکار ناشی از جراحی؛

پس از عمل جراحی مانند خارج کردن رحم (هیسترکتومی) یا سزارین، سلول‌های اندومتر ممکن است به برش‌های طی جراحی متصل شوند.

انتقال سلول آندومتر؛

عروق خونی یا سیستم لنفاوی ممکن است سلول‌های آندومتر را به سایر قسمت‌های بدن منتقل کند.

اختلال سیستم ایمنی.

گاهی ممکن است سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی بافت شبه آندومتر که خارج از رحم رشد کرده است، نباشد و این بافت را از بین نبرد.

عوامل خطرساز در ایجاد بیماری اندومتریوز

عوامل خطرساز در ایجاد بیماری اندومتریوز چیست؟

عوامل مختلفی می‌تواند شما را در معرض خطر این بیماری قرار دهد که این موارد به شرح زیر است:

• هرگز تجربه زایمان نداشته باشید.
  • قاعدگی را از سنین کمتر از حد نرمال تجربه کرده باشید.
  • یائسگی را در سنین بسیار بالا تجربه کنید.
  • چرخه‌های قاعدگی در هر دوره کمتر از ۲۷ روز باشد.
  • قاعدگی‌های شدید که بیش از ۷ روز به طول می‌انجامد.
  • مقادیر بالای استروژن در بدن شما وجود داشته باشد.
  • شاخص توده بدن کمی داشته باشید.
  • یکی یا چند از بستگان نزدیک شما مانند مادر، خواهر یا عمه مبتلا به اندومتریوز باشند.
  • وجود هر بیماری که از عبور طبیعی جریان خون در بدن جلوگیری کند.
  • در دستگاه تولید مثل ناهنجاری وجود داشته باشد.

اندومتریوز معمولا چند سال پس از شروع قاعدگی ایجاد می‌شود. علائم و نشانه‌های ناشی از این بیماری ممکن است با حاملگی به‌طور موقت بهبود پیدا کند یا اینکه با شروع دوران یائسگی این بیماری به‌طور کلی برطرف شود.

اندومتریوز را با دردهای قاعدگی اشتباه نگیرید

بیماری اندومتریوز چه عوارضی برای بیماران ایجاد می‌کند؟

این بیماری ممکن است مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند که به شرح زیر است:

ناباروری؛

عارضه اصلی این بیماری اختلال در باروری است. آمارها نشان می‌دهد که یک سوم تا نیمی از افراد مبتلا به اندومتریوز در بارداری خود دچار مشکل می‌شوند. در واقع برای اینکه بارداری صورت گیرد، تخمک باید از تخمدان خارج شود، از طریق لوله رحمی عبور کند و توسط اسپرم بارور شود. در نهایت خود را به دیواره رحم متصل می‌کند تا رشد کند.

اندومتریوز ممکن است منجر به انسداد لوله شود و تخمک و اسپرم با یکدیگر ادغام نشوند. به نظر می‌رسد این شرایط می‌تواند با آسیب رساندن به اسپرم یا تخمک بر باروری تاثیرگذار باشد.

سرطان

احتمال ایجاد سرطان تخمدان در افرادی که دچار اندومتریوز هستند، بیش از سایر افراد است.

درمان اندومتریوز

اندومتریوز چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

هنگامی که به‌دلیل وجود علائم به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک ابتدا از شما می‌خواهد که علائم خود را ذکر کنید، در نهایت برای تشخیص نهایی ممکن است آزمایشات مختلفی را از شما درخواست کند که این موارد به شرح زیر است:

معاینه لگن

در طول این معاینه پزشک به‌صورت دستی لگن را معاینه می‌کند. با این وجود که اندومتریوز با معاینات فیزیکی مشخص نمی‌شود، اما در صورتی که منجر به کیست شده باشد، با معاینات فیزیکی قابل تشخیص خواهد بود.

سونوگرافی

در این آزمایش از امواج صوتی بالا برای ایجاد تصاویری از اندام داخلی استفاده می‌شود. سونوگرافی را از روی شکم یا از درون واژن انجام می‌دهند (سونوگرافی ترانس واژینال).

MRI

MRI نوعی آزمایش است که در آن از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام‌ها و بافت‌های درون بدن استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات پزشک لازم می‌داند که در برخی از مواقع با استفاده از لاپاراسکوپی قسمت داخلی شکم را مشاهده کند. در حالی که بیمار بیهوش است، برش بسیار کوچکی روی شکم وارد شده و ابزاری به نام لاپاراسکوپ را وارد شکم می‌کنند.

اندومتریوز چگونه درمان می‌شود؟

ابتدا پزشک راهکارهای درمانی ساده و غیر تهاجمی را برای بیماران در نظر می‌گیرند. به‌طور کلی مراحل درمانی که ممکن است برای هر بیماری در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

داروهای غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای بیمار تجویز می‌شود. اگر قصد باردار شدن نداشته باشید، پزشک هورمون درمانی را نیز در نظر خواهد گرفت. داروهای هورمونی ممکن است رشد بافت اندومتر را کُند کرده و از ایجاد بافت آندومتر جدید جلوگیری کند. روش‌های درمانی برای رفع این بیماری به شرح زیر است:

• راهکارهای هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص یا حلقه‌های واژن
  • آگونیست‌ها و آنتاگونیست‌های آزاد کننده هورمون گنادوتروپین
  • پروژسترون درمانی
  • مهار کننده آروماتاز

عمل جراحی اندومتریوز

در صورتی که خانمی قصد بارداری داشته باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی برای او مناسب باشد. در واقع در طی این عمل با وجود اینکه رحم و تخمدان حفظ می‌شود، آندومتریوز را درمان می‌کنند.

پزشکان متخصص زنان معمولا سعی بر آن دارند که عمل جراحی را به روش لاپاراسکوپی انجام دهند. در طی این عمل برش بسیار کوچکی زده می‌شود و به طبع نقاهت پس از عمل نیز کوتاه‌تر خواهد بود.