چه عواملی باعث طولانی شدن قاعدگی می‌شود؟

منوراژی اصطلاح پزشکی است که به دوره‌ قاعدگی شدید و طولانی می‌گویند که موجب کند شدن فعالیت‌های روزمره می‌شود. یک دوره‌ قاعدگی به‌طور معمول ۳ تا ۷ روز است و اگر بیش از ۷ روز باشد، یک دوره طولانی محسوب می‌شود.

علائم طولانی شدن قاعدگی

• نیاز به یک یا چند نوار بهداشتی در هر یک ساعت
  • خونریزی شدید در شب
  • خونریزی بیش از یک هفته
  • خونریزی به شکل لخته‌ خون
  • احساس خستگی

عواملی که باعث خونریزی طولانی می‎شود

عدم تعادل در هورمون

اگر سطح هورمون در بدن متعادل باشد، قاعدگی منظمی خواهید داشت. عدم تعادل در هورمون‌ها باعث خونریزی غیر طبیعی می‌شود. عواملی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی، انسولین و مشکلات تیروئید باعث عدم تعادل می‌شود.

اختلال در عملکرد تخمدان‌ها

اگر تخمدان‌ها طی دوره قاعدگی تخمک آزاد نکند، هورمون پروژسترون تولید نمی‌شود. در نهایت باعث خونریزی طولانی خواهد شد. اگر در دوران قاعدگی تخمک‌گذاری صورت نگیرد، پوشش رحم ضخیم‌تر می‌شود.

قاعدگی
اختلال در عملکرد تخمدان‌ها

فیبروئید رحم

تومور‌های غیر سرطانی (خوش‌خیم) رحم در طی سال‌های باروری دیده می‌شود. فیبروم رحم ممکن است باعث خونریزی شدید و طولانی در دوران قاعدگی شود. رشد بافت عضلات در دیواره رحم باعث ایجاد فیبروم می‌شود. پزشک ممکن است برای تشخیص از روش سونوگرافی استفاده کند.

پولیپ

رشد پولیپ‌های کوچک و خوش‌خیم در رحم می‌تواند باعث قاعدگی طولانی و شدید شود..

آدنومیوز

هنگامی که غدد آندومتر (رشد سلول‌های بافت داخلی در دیواره عضلانی رحم) در رحم تشکیل شود، معمولا باعث خونریزی شدید همراه با درد می‌شود.

دستگاه داخل رحمی (IUD)

روشی برای جلوگیری از باردار شدن است که گاهی باعث خونریزی شدید می‌شود.

سرطان

سرطان رحم یا سرطان دهانه‌ رحم می‌تواند باعث اختلالات قاعدگی، از جمله قاعدگی شدید و طولانی در خانم‌ها شود

سابقه خانوادگی

بعضی از اختلالات قاعدگی مانند بیماری فون ویلبراند و هموفیلی (شایع‌ترین بیماری‌های ارثی) که علائم آن خون لختگی و درد است و باعث خونریزی طولانی می‌شود.

مصرف برخی از داروها

استفاده از دارو‌هایی خاص مانند دارو‌‌های ضد التهاب، هورمونی و ضد انعقاد خون (وارفارین)، خونریزی قاعدگی را بیشتر و طولانی می‌کند.

بارداری

گاهی خونریزی طولانی مدت نشان دهنده یک بارداری خطرناک و غیرقابل تحمل است، مانند حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین. در صورت داشتن با بارداری جفت‌سر‌راهی (قرارگیری جفت در بخش تحتانی رحم) امکان ایجاد خونریزی شدید و طولانی وجود دارد.

تیروئید

زمانی که تیروئید کم‌کاری داشته باشید، وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد، در نتیجه دوره قاعدگی طولانی می‌شود.

درمان طولانی شدن قاعدگی
درد قاعدگی

چاقی

بافت چربی باعث می‌شود که بدن استروژن بیشتری تولید کند، استروژن اضافی منجر به تغییر و طولانی شدن قاعدگی می‌شود.

بیماری التهابی لگن

عوامل عفونی بیماری التهابی لگن باکتری‌ها، اندام‌هایی مانند رحم، لوله رحم و اندام تولید مثل را آلوده می‌کند، در نتیجه باعث ترشحات غیرطبیعی در واژن و طولانی شدن قاعدگی می‌شود.

سایر عوامل

بیماری‌های کبد یا کلیه که باعث قاعدگی شدید می‌شود.

عوامل خطرساز

در یک قاعدگی منظم، آزاد شدن تخمک از تخمدان باعث تولید هورمون پروژسترون در بدن می‌شود. وظیفه این هورمون زنانه، تنظیم قاعدگی است. زمانی که تخمک از تخمدان آزاد نشود، هورمون پروژسترون تولید نمی‌شود، این امر باعث قاعدگی شدید شود.

عدم تخمک گذاری در دختران باعث قاعدگی شدید می‌شود. دخترانی که در اولین سال قاعدگی هستند، قادر به تخمک گذاری خواهند بود.

عواملی مانند:

• فیبروم
  • پولیپ
  • آدنومیوز
  • سرطان رحم
  • اختلال در خونریزی
  • عوارض جانبی دارو
  • بیماری‌های کبد و کلیه

باعث قاعدگی شدید در خانم‌ها می‌شود.

چگونه پزشک می‌تواند بیماری شما را تشخیص دهد:

• فعالیت جنسی
  • تاریخچه پزشکی خانواده
  • چه زمانی قاعدگی آغاز شده است؟
  • چند پد در روز گذشته استفاده کرده‌اید؟

چه آزمایشاتی کمک به تشخیص بیماری می‌کند

• نمونه‌برداری ازسلول‌های رحم
  • سونوگرافی از شکم و واژن
  • هیستروسکوپی
  • نمونه‌برداری از رحم
طولانی شدن قاعدگی
چه آزمایشاتی کمک به تشخیص بیماری می‌کند

درمان

روش‌های درمانی متفاوت است، پزشک علت اصلی را تشخیص داده و متناسب با علل ایجاد شده، درمان چنین مشکلاتی را آغاز می‌کند.

اگر خونریزی شدید همراه با اختلالات شدید قاعدگی باشد انجام کورتاژ کمک به تشخیص علت آن و تا حدود کم شدن میزان خونریزی خواهد کرد. اگر قصد باردار شدن نداشته باشید، هیسترکتومی یا خارج کردن آندومتر را انجام می‌دهند.

آزمایش خون برای تشخیص کم‌خونی است، اگر شما دچار فقر آهن باشید پزشکم متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کند از رژیم غذایی غنی از آهن و از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

اگر درمان به‌موقع انجام نگیرد، بدن خون زیادی از دست می‌دهد، در نهایت دچار کم‌خونی می‌شوید و ممکن است احساس ضعف یا خستگی داشته باشید.

کلام آخر

دلایل زیادی منجر به قاعدگی طولانی‌ می‌شود، قاعدگی سنگین و طولانی می‌تواند روند زندگی شما را مختل کند. برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنید، تاخیر در درمان می‌تواند عوارضی ایجاد کند و منجر به بیماری‌های دیگر در آینده شود.