لاپاراسکوپی؛ عمل جراحی بسته

امروزه با وجود روشی به نام لاپاراسکوپی، اغلب پزشکان سعی بر آن دارند که برای انجام روند تشخیص بیماری‌هایی که با عکسبرداری‌های مختلف قابل تشخیص نیستند، به جای برش‌های بزرگ و عمل جراحی باز، لاپاراسکوپی را برای بیماران در نظر بگیرند.

در گذشته پزشکان برای انجام جراحی یا برای تشخیص دقیق علت برخی از بیماری‌ها مجبور به انجام برش‌های بزرگ و گاهی عمیق داشتند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

در واقع با استفاده از لاپاراسکوپی می‌توان اندام‌های داخلی شکم و تولید مثل را به‌طور دقیق بررسی کرد. این روش علاوه بر درمان می‌تواند به عنوان روش تشخیص و نمونه‌برداری مورد استفاده قرار گیرد. لاپاراسکوپی به‌طور کلی یک روش ایمن است و حداقل عوارض را برای بیماران در پی دارد.

متخصص زنان در کرج علاوه بر انجام چنین اقدامات تشخیصی و درمانی، اعمال زیبایی از جمله درمان ترک های شکم پس از بارداری، لابیاپلاستی با لیزر، تزریق چربی به واژن و.. را انجام خواهد داد.

منظور از لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی بسته به مشکلی که دارید و با اهداف مختلفی انجام می‌شود. گاهی برخی از پزشکان از این روش به عنوان روش تشخیصی استفاده می‌کنند و گاهی برای آنکه عمل جراحی به صورت کم تهاجمی صورت گیرد، این روش درمانی را به جای عمل جراحی باز انجام می‌دهند.

اگر به هدف تشخیص علت بیماری از این روش استفاده کنند، نمونه‌هایی از بافت مورد نظر برای بررسی نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود یا تنها با مشاهده اندام داخلی در مانیتور بررسی‌های خود را انجام می‌دهند. لاپاراسکوپ یک لوله نازک است که از طریق برش کوچکی وارد شکم می‌شود.

به‌دلیل وجود دوربینی که همراه لاپاراسکوپ است، پزشک می‌تواند تصاویر داخلی را بر مانیتور کاملا مشاهده کند. در واقع با استفاده از لاپاراسکوپی می‌توان هر یک از قسمت‌های زیر را مورد بررسی قرار داد:

• رحم
  • تخمدان
  • لوله‌های فالوپ
  • کبد
  • پانکراس
  • کیسه صفرا
  • طحال
  • معده
عمل جراحی بسته
لاپاراسکوپی چیست؟

گاهی ممکن است با انجام برخی از آزمایش‌ها از قبیل سونوگرافی و اشعه ایکس علت بیماری شما را متوجه نشوند، در این مواقع ممکن است انجام لاپاراسکوپی را به شما توصیه کنند. به طور کلی لاپاراسکوپی به‌دلایلی همچون موارد زیر برای تشخیص علت بیماری انجام می‌گیرد:

• علت ایجاد درد در قسمت‌هایی مانند لگن و شکم
  • بررسی توده ایجاد شده
  • تایید بیماری آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن
  • بررسی علت انسداد لوله‌های رحمی یا سایر دلایل ناباروری

در اغلب مواقع پزشک پس از اینکه با استفاده از لاپاراسکوپی بیماری ایجاد شده را تشخیص می‌دهد، بلافاصله درمان را برای بیمار در صورت امکان انجام خواهد داد. در نهایت این روش هم به عنوان روش تشخیصی و هم درمانی به کار برده می‌شود.

نحوه آمادگی بیماران برای انجام لاپاراسکوپی به چه صورت است؟

قبل از اینکه برای انجام این روش تشخیصی یا درمانی اقدام کنید، بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. نکاتی که باید برای آمادگی خود بدانید شامل موارد زیر است:

• شب قبل از انجام عمل نباید غذا یا نوشیدنی مصرف کنید.
  • مدتی قبل از عمل از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • لاک‌های خود را باید پاک کنید.
  • فردی همراه‌تان باشد تا هنگام ترخیص شما را تا منزل همراهی کند.

مصرف برخی از داروها ممکن است در نتیجه روند درمان تاثیر بگذارد، به همین منظور پزشک ممکن است توصیه‌هایی برای شما داشته باشد که این موارد به شرح زیر است:

• داروهای ضد انعقاد خون مانند داروهای رقیق‌کننده خون
  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین یا ایبوپروفن
  • مکمل‌های گیاهی
  • ویتامین k
لاپاراسکوپی چیست؟
نحوه آمادگی بیماران برای انجام لاپاراسکوپی

چه آزمایشاتی قبل از لاپاراسکوپی برای بیماران انجام می‌گیرد؟

گاهی پزشک لازم می‌داند برای بررسی‌های لازم قبل از عمل، برخی از آزمایشات لازم را انجام دهند که این موارد به شرح زیر است:

• عکسبرداری اشعه ایکس
  • گزارش فیلم‌های گرفته شده
  • گزارش آزمایشگاه
  • نمونه‌های بافتی
  • گزارش آسیب شناسی

آزمایشات دیگر:

• سونوگرافی
  • توموگرافی رایانه‌ای (CT)
  • تصویربرداری (MRI)

نحوه انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

لاپاراسکوپی را در حالی که دراز کشیده‌اید، برای شما انجام می‌دهند. معمولا به بیماران بیهوشی عمومی داده می‌شود تا بیمار متوجه روند انجام لاپاراسکوپی نشود. پس از بیهوشی یک برش کوچک در نزدیک ناف زده می‌شود، سپس ابزار لاپاراسکوپ را از طریق این برش وارد می‌کنند.

شکم بیمار باد می‌شود تا اندام‌های مورد نظر به راحتی قابل مشاهده باشد. لاپاراسکوپ در صورت نیاز، به ابزارهایی دیگر مجهز است تا به طور مثال برای نمونه‌برداری از بافت استفاده شود یا اقدامات درمانی را برای بیماران انجام دهند.

گاهی ممکن است بیمار نیاز به برش کوچکی دیگر، در قسمتی دیگر از شکم داشته باشد تا روند تشخیصی کامل انجام شود. پس از اتمام جراحی به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود، پس از آنکه از مطلوب بودن شرایط شما اطمینان حاصل کردند و ذکر توصیه‌های لازم، بیمار را ترخیص می‌کنند.

در اغلب مواقع بیماران حدود ۴ ساعت پس از انجام لاپاراسکوپی به خانه باز می‌گردند. به ندرت ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود داشته باشد. قاعدتا باید حدود دو تا هشت هفته پس از انجام لاپاراسکوپی برای معاینات بعدی به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

تا ۲۴ ساعت پس از انجام این روش جراحی بسته، قادر به فعالیت‌های روزانه خود مانند رانندگی نیستید، به همین جهت پیشنهاد می‌شود طی این مدت از دوست یا خانواده خود بخواهید که همراه شما باشند.

آیا لاپاراسکوپی روشی ایمن است؟

لاپاراسکوپی به عنوان یک روش ایمن شناخته می‌شود و کمتر کسی ممکن است دچار عوارض پس از لاپاراسکوپی شود؛ اما به‌طور کلی در این روش نیز ممکن است همانند سایر روش‌های درمانی تهاجمی دچار عارضه‌هایی شوید که این موارد احتمالی به شرح زیر است:

• آسیب به اندام‌ها و رگ‌های خونی
  • واکنش‌های آلرژیک به بیهوشی
  • التهاب دیواره شکم
  • ایجاد لخته خون در جریان خون و سپس در پاها، لگن و ریه
  • انتقال لخته خون به قلب و مغز و در نهایت ایجاد سکته قلبی یا مغزی
انجام لاپاراسکوپی
طریقه انجام لاپاراسکوپی

بهبودی پس از انجام لاپاراسکوپی

همانطور که گفتیم، پس از انجام این عمل می‌توانید همان روز به خانه بازگردید. در ادامه روند نقاهت و بهبودی خود در منزل باید به نکاتی توجه داشته باشید که این موارد به شرح زیر است:

• حداقل پس از ۲۴ ساعت نباید فعالیت‌هایی مانند رانندگی را انجام دهید و الکل مصرف کنید.
  • پس از جراحی می‌توانید هر زمان که خواستید به حمام بروید.
  • صبح روز پس از جراحی بانداژ را بردارید.
  • به‌طور کلی سه روز پس از عمل می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را همانند سابق انجام دهید.
  • اگر ادرار سبز رنگی را مشاهده کردید، نگران نباشید. ممکن است در طی عمل از رنگ آبی برای بررسی لوله‌های رحمی استفاده کرده باشند.

به‌طور کلی هر نکته مهمی را که می‌بایست انجام دهید متخصص زنان و زایمان در کرج؛ دکتر ملیحه قدس روحانی حتما به شما ذکر خواهد کرد.

فواید انجام لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز

از آنجایی که روش انجام لاپاراسکوپی نسبت به سایر راهکار‌های قدیمی فواید زیادی دارد، در اغلب مواقع این روش را برای بیماران در نظر می‌گیرند. مزایای آن شامل موارد زیر است:

• ایجاد زخم‌های کوچک‌تر
  • نیاز به مدت زمان کوتاه جهت بستری شدن در بیمارستان
  • احساس درد کمتر طی نقاهت
  • نقاهت کوتاه‌تر
  • بازگشت به فعالیت‌های روزانه پس از مدت کوتاه
  • ایجاد زخم داخلی کمتر

در روش‌های قدیمی که جراحی به صورت باز انجام می‌گرفت، بیماران در مواقعی حتی به مدت یک هفته در بیمارستان بستری می‌ماندند و بهبودی آنها به مدت ۴ تا ۸ هفته به طول می‌انجامید.

آیا عارضه‌ای پس از لاپاراسکوپی ایجاد می‌شود؟

همانطور که پیش از این برای شما ذکر کردیم، این روش جراحی نسبت به روش قدیمی بسیار بهتر است. با این وجود امکان دارد احساس ناخوشایندی پس از لاپاراسکوپی داشته باشید که این موارد به شرح زیر است:

• پس از جراحی ممکن است شکم تا چند روز متورم باشد. جهت تسکین درد می‌بایست استامینوفن مصرف کنید.
  • گاهی تا چند روز برخی از افراد احساس گلو درد دارند.
  • برخی پس از جراحی حالت تهوع خفیفی احساس می‌کنند. به همین جهت توصیه می‌شود برای شروع غذا خوردن از غذای سبک مانند سوپ شروع کنید.
  • به‌دلیل وجود گاز در شکم ممکن است به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت احساس درد در گردن، شانه و سینه داشته باشید. برای تسکین درد می‌توانید از پد گرم کننده استفاده کنید یا دوش آب گرم بگیرید.
لاپاراسکوپی
عارضه‌ای پس از لاپاراسکوپی

آیا پس از انجام لاپاراسکوپی خونریزی واژینال وجود دارد؟

اگر پس از لاپاراسکوپی دچار خونریزی واژینال شده‌اید، نگران نباشید. خونریزی واژینال تا یک ماه پس از لاپاراسکوپی کاملا طبیعی است. بسیاری از خانم‌ها به مدت ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی، قاعدگی طبیعی را تجربه نمی‌کنند. زمانی که چرخه طبیعی قاعدگی ایجاد شد، ممکن است خونریزی شدیدتر و علائم بیشتری را تجربه کنید.

چه زمانی پس از لاپاراسکوپی می‌توان فعالیت جنسی را تجربه کرد؟

یک هفته پس از جراحی می‌توانید فعالیت‌های جنسی خود را آغاز کنید. با این حال باید حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید تا توصیه‌های لازم را بسته به شرایط شما ذکر کند.

مواقعی که باید به پزشک مراجعه کنید

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فورا به پزشک جهت بررسی و درمان مراجعه کنید:

• حالت تهوع و استفراغ شدید بیش از ۲۴ ساعت
  • تب بیش از ۳۸ درجه طی ۲۴ ساعت
  • قرمزی، تورم، درد، ترشح و خونریزی در اطراف زخم
  • تنگی نفس و ایجاد هرگونه مشکلات تنفسی

یک روز پس از جراحی در صورتی که خونریزی بیش از حد طبیعی داشته باشید به صورتی که خونریزی به قدری شدید و همراه با لخته خون باشد که کمتر از دو ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.