واژینیسموس چیست؟ علائم آن و ۷ روش درمان موثر

درمان واژینیسموس

واژینیسموس انقباض غیرارادی عضلات اطراف واژن است. این اسپاسم‌های عضلانی ناخواسته زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی (آلت تناسلی، انگشت، تامپون یا ابزار پزشکی) سعی در نفوذ به واژن دارد. اسپاسم ممکن است خفیف یا بسیار دردناک باشد.

اغلب مردم این مشکل را به نام تنگی واژن می‌شناسند، این نام کاملا غلط است تقریبا هیچ واژنی تنگ نیست و در صورتیکه پیشنوازی به صورت کامل انجام شده باشد و تحریک واژن صورت گرفته باشد عضلات واژن شل‌تر می‌شوند و دخول به راحتی و بدون درد انجام می‌شود. اما در برخی موارد پس از پیش‌نوازی و تحریک همچنان دهانه واژن مانند دیوار محکم و غیرقابل نفوذ است این مورد ربطی به تنگی واژن ندارد، در واقع این مشکل واژینسموس نام دارد.

ذکر این نکته مهم است که در واژینیسموس فرد هیچ نقشی در منقبض کردن عضلات ندارد و عضلات واژن به صورت غیرارادی منقبض می‌شوند و این مورد ممکن است حتی در یک رابطه کاملا عاشقانه نیز به وجود بیاید.

آمار مشخصی از افراد مبتلا وجود ندارد. افراد زیادی با وجود این مشکل به علت شرم و خجالت مشکل خود را بیان نمی‌کنند و حتی به پزشک متخصص زنان مراجعه نمی‌کنند.

واژینیسموس

چه کسی ممکن است به واژینیسموس مبتلا باشد؟

علائم واژینیسموس ممکن است در دوران جوانی هنگامی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی را تجربه می‌کند، ظاهر شود. این شرایط همچنین می‌تواند در اولین باری که فرد سعی می‌کند تامپون وارد واژن کند یا زمان معاینه توسط پزشک متخصص زنان، مشخص شود.

بعضی از زنان در سنین میانسالی به این مشکل مبتلا می‌شوند. این مشکل می‌تواند بعد از سال‌ها بدون هیچ علت مشخصی به وجود آید. اسپاسم یا ناراحتی ممکن است در هر زمان در واژن رخ دهد، یا ممکن است انقباض را فقط در زمان‌های مشخصی (حین انجام رابطه جنسی یا معاینه لگن) داشته باشید.

علت واژینیسموس چیست؟

متخصصان در مورد علت واژینیسموس مطمئن نیستند علت این مورد می‌تواند مسائل جسمی، روانی و جنسی باشد. مشکلاتی مانند عفونت مثانه، عفونت ادراری و عفونت‌های مخمری می‌توانند درد واژینیسموس را بدتر کنند.

عواملی که ممکن است در واژینیسموس نقش داشته باشند عبارتند از:

علائم واژینیسموس

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم واژینیسموس عبارتند از:

• ناراحتی یا درد در ناحیه واژن هنگام رابطه جنسی، معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان یا زمان قرار دادن تامپون.
  • عدم توانایی در رابطه جنسی (دخول) یا معاینه لگن به دلیل اسپاسم عضلات واژن یا درد شدید.
  • مقاربت دردناک.

در صورت داشتن هریک از علائم بهتر است به پزشک متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.

نحوه تشخیص واژینیسموس

پزشک متخصص زنان سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی و رابطه جنسی شما خواهد پرسید. معاینه لگن می‌تواند به رد سایر مشکلات یا تأیید وجود اسپاسم عضلات کمک کند. پزشک ممکن است بی‌حس کننده موضعی را به قسمت خارج واژن بمالد تا روند معاینه برای بیمار راحت‌تر باشد.

روش‌های درمان

درمان‌های واژینیسموس روی کاهش رفلکس عضلات بیمار متمرکز است که باعث کاهش تنش می‌شود. همچنین درمان‌هایی برای کاهش اضطراب یا ترس، که باعث انقباض عضلات واژن می‌شوند، ارائه می‌شود.

درمان موضعی:

لیدوکائین موضعی یا کرم‌های ترکیبی ممکن است به کاهش درد مرتبط با واژینیسموس کمک کنند. این درمان موقتی است.

ورزش لگنی

انجام تمرینات ورزشی لگن‌ مانند کگل‌، می‌تواند باعث بهبود شرایط شود.

استفاده از وان آب گرم

برای شل شدن عضلات واژن قبل از برقراری رابطه جنسی به مدت ۱۰ تا ۱۵دقیقه در وان آب گرم بنشینید. با این کار، عضلات شل می‌شود و آرامش بیشتری در هنگام برقراری رابطه جنسی خواهید داشت.

پروتز گشاد کننده

گشادکننده‌های واژن دستگاه‌هایی به شکل لوله هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آنها افزایش کشش در واژن است. افراد مبتلا به واژینیسموس از گشادکننده‌ها برای راحت‌تر شدن و حساسیت کمتر واژن استفاده می‌کنند. پزشک متخصص زنان ممکن است توصیه کند این کار را با استفاده از ژل‌های بی‌حسی موضعی انجام دهید.

کاهش اضطراب

در صورتی که واژینیسموس ریشه روانی داشته باشد، به روان‌درمانگر یا سکس تراپیست ارجاع می‌شود.

رفع تنگی دهانه واژن با تزریق بوتاکس

برای کاهش انقباضات واژن و شل شدن واژن می‌توان به واژن بوتاکس تزریق کرد. بوتاکس باعث فلج شدن عضلات می‌شود و درمان قطعی واژینیسموس است با یک یا چند بار تزریق مشکل کاملا برطرف می‌شود.

درمان تنگی دهانه واژن با تکنیک RF

استفاده از تکنیک RF واژینال جدیدترین و بهترین روش درمان واژینیسموس است. امواج Rf واژینال از انقباض غیرارادی عضلات واژن جلوگیری می‌کند. این روش درمان قطعی و بدون درد واژینیسموس است. درمان تنگی دهانه واژن با تکنیک RF در کنار رفع مشکل واژینیسموس باعث رفع دردهای لگنی و جوانسازی واژن نیز می‌شود. برای درمان واژینیسموس با استفاده از تکنیک  RFبه پزشک متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.