عفونت های دستگاه تناسلی شایع در خانم‌ ها

عفونت های دستگاه تناسلی از شایع‌ترین علل مراجعه خانم ها به متخصص زنان است؛ بنابراین، این مسئله برای خانم ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا هر آن چه را که لازم است در خصوص عفونت های دستگاه تناسلی خانم ها بدانید، برای شما ذکر کنیم.

آشنایی با دستگاه تناسلی

ابتدا بهتر است با دستگاه تناسلی آشنا شوید تا در ادامه توضیحاتی در رابطه با عفونت برای شما بیان کنیم. دستگاه تناسلی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

• ولو یا همان قسمت خارجی دستگاه تناسلی
  • واژن
  • دهانه رحم
  • رحم
  • لوله‌های رحمی

واژن معمولا ترشحاتی طبیعی دارد که این ترشحات نشئت گرفته از موارد زیر است:

• غدد موجود در ولو
  • غدد چربی
  • غدد عرق
  • موکوس دهانه رحم
  • ترشحات رحم و لوله‌های رحمی
  • ترشحاتی که از دیواره واژن ترشح می‌شوند.

ترشحات در حالت نرمال چگونه‌اند؟

در حالت عادی این ترشحات به‌صورت آبکی، سفید رنگ و شفاف هستند. در هر سیکل قاعدگی بسته به روز هر دوره، ممکن است میزان و قوام ترشحات تغییر کند. به‌طور مثال در میانه سیکل، به دنبال افزایش ترشحات دهانه رحم، به‌دلیل تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می‌شود، ترشحات زیاد، شفاف و آبکی مشاهده می‌شود. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها این نوع ترشحات را با عفونت اشتباه می‌گیرند.

گاهی حتی برخی از خانم‌ها به غلط، جهت رفع ترشحات دارو مصرف می‌کنند و مصرف دارو در این زمینه ممکن است سیستم ایمنی خانم را بر هم بزند.

فلور نرمال واژن از ۶ نوع میکروب مختلف تشکیل شده است که این موارد می‌توانند سیستم میکروبی واژن را حفظ کنند. شایع‌ترین آنها لاکتوباسیل‌ها هستند که اسید لاکتیک تولید می‌کنند و این اسید لاکتیک باعث می‌شود که PH اسیدی حدود ۴.۵ را ایجاد کند.

اگر به هر دلیلی عدم تعادل در فلور نرمال واژن ایجاد شود، منجر به مستعد شدن خانم به عفونت های مختلف در واژن خواهد شد. بر همین اساس داروهای مختلفی از جمله پروبیوتیک‌ها وجود دارد که فلور نرمال واژن را تا حد نرمال و مناسبی حفظ می‌کنند.

همچنین پروبیوتیک‌ها بیشتر به عنوان جلوگیری از عفونت واژن کاربرد دارد، به خصوص خانم‌هایی که مستعد به عفونت هستند، این داروها تجویز می‌شود. به‌طور کلی باید این نکته را بدانید که دستگاه تناسلی تحت تاثیر هورمون پروژسترون و استروژن عمل می‌کند.

عفونت‌های واژن انواع مختلفی دارند که هر کدام با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که در ادامه هر یک از این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد.

عفونت های دستگاه تناسلی شایع در خانم‌ ها
ترشحات در حالت نرمال چگونه هستند؟

واژینوز باکتریایی

این نوع عفونت، یکی از شایع‌ترین عفونت های واژن شناخته می‌شود. این مورد دقیقا به دنبال فلور نرمال ایجاد می‌شود. علائم این ترشحات به شرح زیر است:

• ترشحات فراوان
  • خاکستری رنگ بودن ترشحات
  • ترشحات بد بو (مشابه با بوی ماهی به‌خصوص هنگام مقاربت)

در صورت ایجاد این نوع عفونت حتما نیاز به مراجعه و بررسی پزشک دارد. در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عفونت لگن شود.

عفونت کاندیدیا یا عفونت قارچی

قطعا اغلب افراد با این نوع عفونت آشنایی دارند، در واقع ۷۵ درصد از خانم‌ها حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار این نوع عفونت می‌شوند. علائم این نوع عفونت به شرح زیر است:

• خارش
  • سوزش
  • دردهای سوزشی
  • سوزش هنگام ادرار

به‌طور کلی این نوع عفونت تمایل به عود یا تکرار و مقاوم شدن دارد. زمانی به عنوان عفونت تکرارشونده شناخته می‌شود که ۴ یا بیش از ۴ بار در سال چنین عفونتی ایجاد شود. در صورتی که عفونت تکرارشونده باشد، نیاز به درمان جدی و دوره‌ای ۶ ماهه خواهد داشت.

واژینیت التهابی

این نوع عفونت به این صورت است که به‌شکل شدید و چرکی ایجاد شده و خانم دچار دردهای سوزشی به‌خصوص هنگام مقاربت می‌شود.

علت عفونت های دستگاه تناسلی شایع در خانم‌ ها
عفونت دستگاه تناسلی واژینیت التهابی

واژینیت آتروفیک

این مورد نیز به عنوان یکی از شایع‌ترین‌ها شناخته می‌شود. همانطور که خوب می‌دانید خانم‌ها پس از سن یائسگی دستخوش تغییراتی می‌شوند، به‌خصوص در قسمت واژن و در ولو تغییرات خشکی و آتروفی وجود دارد که باعث ایجاد واژینیت آتروفیک خواهد شد.

این مورد به‌صورت دردهای سوزشی و حتی ترشحاتی چرکی ایجاد می‌شود. به دنبال این علائم خانم‌ها دچار مشکلاتی از قبیل موارد زیر خواهند شد:

• ریزش ادرار هنگام عطسه و سرفه
  • سختی و درد زیاد هنگام مقاربت و حتی خونریزی پس از رابطه

جهت درمان این مشکل ممکن است درمان‌های کوتاه مدتی مانند درمان عفونت‌های دیگر در نظر گرفته شود. درمان‌های طولانی مدتی که جهت درمان آتروفی واژن وجود دارد به شرح زیر است:

هورمون درمانی

این مورد باید حتما تحت نظر متخصص زنان و زایمان انجام گیرد؛ چراکه، بیمار باید واجد شرایط درمان با استفاده از هورمون درمانی باشد. به‌طور کلی این درمان می‌تواند در بهبود چنین علائمی بسیار موثر باشد.

از آنجایی که دستگاه تناسلی تحت تاثیر هورمون پروژسترون و استروژن قرار دارد، با قطع ناگهانی آن خانم دچار مشکلاتی می‌شود که با تجویز هورمون درمانی از سوی پزشک مشکلات ناشی از یائسگی برطرف خواهد شد.

استفاده از تکنیک RF

این روش تحول زیادی را در خانم‌های یائسه ایجاد می‌کند. این درمان با افزایش کلاژن سازی و افزایش خونرسانی به دستگاه تناسلی به ویژه در ولو و واژن منجر به جوانسازی واژن می‌شود. نتیجه جوانسازی واژن با استفاده از تکنیک RF:

• قوام و الاستیسیته از بین رفته، مجددا ایجاد می‌شود.
  • ترشحات نرمال واژن به وجود می‌آید.
  • علائم ادراری بهبود می‌یابد.
  • درد و سوزش حین مراقبت نیز از بین خواهد رفت.

عفونت سرویکس یا دهانه

پس از واژنیت‌ها، سرویکس یا دهانه رحم می‌تواند منجر به عفونت یا التهاب شود که به آن اصطلاحا «سرویسیت» گفته می‌شود.

درمان عفونت های دستگاه تناسلی شایع در خانم‌ ها

بیماری‌های التهابی لگن

زمانی که عفونت از واژن، دهانه رحم و رحم عبور کند، کاملا داخل لگن را فرا گرفته باشد و التهابی را داخل لگن ایجاد کرده باشد، به آن بیماری التهابی لگن گفته می‌شود. این بیماری نشانه‌هایی دارد که به شرح زیر است:

• ترشحات شدید واژن
  • تب و لرز
  • دردهای لگنی
  • بی‌حالی، ضعف و به‌طور کلی کسالت

در این مواقع بیماری باید فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج مراجعه کند، گاهی اوقات پزشک نیاز می‌داند که بیمار در بیمارستان بستری شود و آنتی بیوتیک‌های تزریقی را جهت درمان دریافت کند.

عفونت های ادراری

عفونت های ادراری نیز می‌تواند به کرات در خانم‌ها ایجاد شود که مثانه را نیز درگیر خواهد کرد. بیماری که دچار عفونت های ادراری باشد با علائمی همچون موارد زیر همراه خواهد بود:

• سوزش ادرار
  • احساس درد هنگام دفع ادرار
  • تغییر رنگ و قرمز شدن ادرار

با توجه به آزمایش ادرار، تجویز آنتی بیوتیک به بهبود بیمار بسیار کمک خواهد کرد. عواملی که منجر به عفونت‌های ادراری می‌شود به شرح زیر است:

• نزدیکی جنسی که اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود؛
  • تاخیری در دفع ادرار که پس از مقاربت ایجاد می‌شود.

حال اگر این عفونت از مثانه بگذرد و کلیه را درگیر کند، بیمار با علائمی همچون موارد زیر همراه خواهد بود:

• تب و لرز
  • بد حالی
  • احساس درد قسمت پهلو

این مورد نیاز به درمان دارویی وسیع‌تری برای بیمار توسط پزشک خواهد داشت.