درمان گرگرفتگی ناشی از یائسگی

درمان گرگرفتگی

گرگرفتگی یکی از علائم رایج یائسگی در خانم‌هاست. در واقع منظور از گرگرفتگی دمای بالای ناگهانی بدن، همراه با تعریق است. علاوه بر آن علائم دیگری که در خانم‌ها طی یائسگی وجود دارد، به شرح زیر است:

• افزایش وزن
  • تغییرات رفتاری
  • عدم میل جنسی
  • اختلال عملکرد جنسی

خوشبختانه درمان‌های مختلفی جهت کنترل و درمان گرگرفتگی در خانم‌ها وجود دارد. با تغییر سبک زندگی یا مصرف دارو و مکمل‌های گیاهی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

جهت کنترل این علائم بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. از آنجایی که پزشک به اندام‌های تولیدمثل خانم‌ها به خوبی آگاهی دارد، علاوه بر درمان بسیاری از بیماری‌ها قادر است که اعمال زیبایی مانند جوانسازی واژن با RF، تزریق چربی به واژن، سفید کردن واژن انجام دهد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص درمان این عارضه در یائسگی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

درمان جایگزینی هورمون

مصرف مکمل استروژن، موثرترین روش درمان گرگرفتگی است، این روش اغلب به‌عنوان درمان جایگزینی هورمون (HRT) شناخته می‌شود. بنا به تشخیص پزشک ممکن است استروژن به تنهایی یا همراه با پروژسترون مصرف شود.

استروژن به همه خانم‌ها توصیه نمی‌شود، به ویژه خانم‌هایی که سابقه سرطان سینه، خون لختگی و … دارند. همچنین بسیاری از متخصصین معتقدند که مصرف استروژن می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری اعم از بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

ایزوفلاون‌های سویا

سویا حاوی مقادیر زیادی فیتو استروژن است که همانند استروژن در بدن عمل می‌کند. همچنین به‌دلیل ایزوفلاون‌های موجود در سویا که به گیرنده‌های استروژن متصل می‌شود به کاهش گرگرفتگی نیز کمک می‌کند.

یائسگی
درمان گرگرفتگی ناشی از یائسگی

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی است که برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی به کار برده می‌شود. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد کوهوش سیاه می‌تواند به گیرنده‌های استروژن متصل شود یا گیرنده‌های سروتونین را تحریک کند.

مصرف این داروی گیاهی هیچ عارضه‌ای را در افراد ایجاد نمی‌کند، گاهی اوقات می‌تواند در برخی از مواقع نادر منجر به معده درد شود. مصرف این داروی گیاهی به خانم‌های باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که دچار سرطان سینه هستند نیز نباید از این داروی گیاهی مصرف کنند.

تکنیک‌های کنترل استرس

با این وجود که گرفتگی می‌تواند در هر زمان ایجاد شود؛ اما، هنگامی که دچار استرس می‌شوید این شرایط برای شما بدتر می‌شود. به همین جهت در این مواقع راهکارهایی جهت کنترل استرس به شما توصیه می‌شود:

• یوگا
  • پیاده‌روی
  • تایچی
  • تکنیک تنفس صحیح
  • مدیتیشن

علاوه بر این راهکارها می‌توانید مدتی از طول روز را صرف کتاب خواندن، آواز خواندن یا هر فعالیت دیگری که منجر به آرام شدن شما می‌شود، کنید.

کاهش دمای محیط

حتی با افزایش جزئی دمای بدن، گرگرفتگی در شما ایجاد می‌شود. با روشن کردن کولر، نصب فن، استفاده از ژل خنک کننده و باز کردن پنجره‌ها می‌توانید دمای محیط منزل خود را پایین بیاورید. همچنین بهتر است از پوشیدن لباس‌های گرم تا حد امکان خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند به‌طور طبیعی دمای بدن شما را افزایش دهد و گرگرفتگی را بدتر کند. غذاهای پر ادویه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای پرچرب و حاوی قند زیاد و همچنین الکل می‌تواند در شدت و تعداد دفعات گرگرفتگی نقش داشته باشد.

مطالعاتی که در این خصوص وجود داشته نشان داده است که مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‎ها و غلات کامل گرگرفتگی را کاهش می‌دهد.

گرگرفتگی
رژیم غذایی مناسب

ترک عادت‌های غلط

برخی از عادت‌های غلطی که در زندگی وجود دارد، می‌تواند این شرایط شما را بدتر کند. به‌عنوان مثال مصرف سیگار ممکن است منجر به گرگرفتگی شود و حتی شدت آن را افزایش دهد.

اگر این عادت غلط را ترک کنید می‌تواند به کاهش شدت و دفعات ایجاد گرگرفتگی کمک کند. علاوه بر رفع این مشکل به کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و انواع سرطان کمک می‌کند.

مصرف داروها

علاوه بر داروهای مختص کاهش علائم یائسگی، دوز پایین داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی خفیف تا متوسط را بهبود بخشد. این داروها باید تنها با تجویز متخصص مصرف شود.

علاوه بر این، داروهای ضد افسردگی می‌توانند علائم و تغییرات ناشی از یائسگی مانند تغییرات خلق‌وخو، اضطراب و افسردگی را درمان کنند.

کلام آخر

هنگامی که در دوره یائسگی یا منوپوز قرار می‌گیرید علائم می‌تواند برای چند سال یا بیشتر ادامه داشته باشد؛ اما، به این معنی نیست که باید علائم ناشی از یائسگی را تحمل کنید.

با توجه به نکات ساده مانند تغییر سبک زندگی می‌توانید علائمی مانند گرگرفتگی را کاملا برطرف کنید. بهتر است در خصوص کنترل علائم خود با متخصص زنان و زایمان در کرج مشورت داشته باشید.