علت حاملگی خارج از رحم

اگر به مراقبت‌های طی بارداری توجه داشته باشید، می‌توانید بسیاری از مشکلات احتمالی اعم از حاملگی خارج از رحم را به موقع تشخیص دهید.

بارداری خارج از رحم به این صورت است که تخمک بارور شده به جای آنکه در پوشش داخلی رحم کاشته شود، در بخشی به غیر از پوشش داخلی رحم قرار می‌گیرد. اینگونه اختلال در روند بارداری می‌تواند عارضه‌های زیادی را برای مادر داشته باشد.

به خانم‌ها توصیه می‌شود که قبل از اقدام به بارداری یا به محض اینکه متوجه بارداری خود شدند به متخصص زنان جهت مراقبت‌های طی بارداری مراجعه کنند.

متخصص زنان علاوه بر اقدامات درمانی و مراقبت‌های طی بارداری، اعمال زیبایی از جمله لابیاپلاستی با لیزر، تزریق چربی به واژن و.. را نیز انجام می‌دهد.

در ادامه هر آن چیزی را که لازم است در خصوص این عارضه در بارداری بدانید، برای شما ذکر خواهیم کرد.

حاملگی خارج از رحم چیست؟

از لقاح تا زمان زایمان باید مراحل به درستی طی شود. یکی از مراحل مهم زمانی است که تخمک بارور شده به داخل رحم حرکت می‌کند. زمانی که تخمک بارور شده در داخل رحم قرار نگیرد، منجر به بارداری خارج از رحم خواهد شد.

تخمک بارور شده ممکن است در لوله رحم، حفره لگن یا شکم و دهانه رحم متصل شود. شایع‌ترین محل حاملگی خارج از رحم در لوله‌های رحمی است. هنگامی که خانم برای آزمایش بارداری اقدام می‌کند، آزمایش نتیجه مثبت را نشان می‌دهد، در واقع بارداری خارج از رحم مشخص نخواهد شد.

به‌طور کلی بارداری خارج از رحم، حاملگی موفقی نخواهد بود، در حقیقت تخمک بارور شده نمی‌تواند در قسمتی غیر از رحم رشد کند. اگر این عارضه به موقع تشخیص داده شود، عوارض ناشی از بارداری‌های خارج از رحم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین احتمال بارداری سالم و موفقیت‌آمیز در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

درمان حاملگی خارج از رحم

علت حاملگی خارج از رحم

علت دقیق حاملگی خارج از رحم مشخص نیست. در برخی از مواقع شرایط زیر می‌تواند با بارداری خارج از رحم مرتبط باشد:

• سابقه جراحی و بستن لوله‌ها
  • سابقه بارداری خارج از رحم
  • سابقه بیماری التهابی لگن
  • داشتن IUD
  • ناباروری و IVF
  • استعمال دخانیات
  • سابقه سقط جنین
  • ناهنجاری‌های ژنتیک

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به بارداری خارج از رحمی قرار دارند؟

در تمامی خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، احتمال خطر بارداری خارج از رحم وجود خواهد داشت. اما، برخی از عوامل می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد که به شرح زیر است:

• خانم بالای ۳۵ سال
  • سابقه جراحی لگن، سقط جنین متعدد و جراحی شکم
  • سابقه بیماری التهابی لگن (PID)
  • سابقه آندومتریوز
  • افراد سیگاری
  • استفاده از IUD
  • بارداری با کمک دارو یا روش‌های کمک باروری
  • سابقه حاملگی خارج از رحمی
  • سابقه بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا
  • سابقه ناهنجاری در ساختار لوله‌های رحمی

اگر هر یک از موارد ذکر شده را دارید حتما در این خصوص با پزشک خود مشورت داشته باشید.

حاملگی خارج از رحمی چه علائمی دارد؟

گاهی ممکن است حاملگی خارج از رحم و بارداری سالم علائم یکسانی مانند حالت تهوع و درد پستان داشته باشند. علائم اصلی شامل درد، عقب افتادن قاعدگی و خونریزی واژینال است. به طور کلی علائم شایع در حاملگی خارج از رحم به شرح زیر است:

• احساس درد شدید در شکم، لگن، شانه و گردن
  • درد شدید در یک طرف شکم
  • لکه بینی یا خونریزی واژن از خفیف تا شدید
  • احساس سرگیجه و غش کردن
  • فشار مقعدی

اگر می‌دانید که بارداری هستید و هر یک از این علائم را احساس کرده‌اید، باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

علائم حاملگی خارج از رحم

تشخیص بارداری حاملگی خارج از رحم

اگر با توجه به علائمی که برای شما ذکر کردیم مشکوک به بارداری خارج از رحم هستید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. حاملگی خارج از رحم تنها با معاینه فیزیکی قابل تشخیص نیست.

پزشک با توجه به شرح حال دقیق بیمار، معاینه فیزیکی، تست بارداری با تیتراژ و انجام سونوگرافی واژینال برای تشخیص و درمان اقدام می‌کند.

همچنین پزشک ممکن است با استفاده از آزمایش خون برای میزان Hcg و پروژسترون، بارداری خارج از رحم را بررسی کند. این هورمون‌ها در طی بارداری وجود دارند. اگر طی چند روز هورمون‌ها کاهش پیدا کنند یا ثابت بمانند و کیسه حاملگی در سونوگرافی وجود نداشته باشد، بارداری خارج از رحم تشخیص داده خواهد شد.

اگر علائمی شدیدی مانند درد یا خونریزی داشته باشید، ممکن است زمان کافی برای گذراندن این مراحل وجود نداشته باشد. در مواقع شدید ممکن است این شرایط منجر به پاره شدن لوله فالوپ شود و در نهایت خونریزی داخلی رخ دهد. در این مواقع پزشک عمل جراحی اضطراری را برای بیمار در نظر خواهد گرفت.

آیا می‌توان از بارداری خارج از رحم جلوگیری کرد؟

پیشگیری از این عارضه در بارداری در هر فردی امکان‌پذیر نیست. ممکن است با در نظر گرفتن سلامت و بهداشت باروری خطر بارداری خارج از رحم را کاهش دهید. از همسر خود بخواهید برای برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کند.

توجه به این نکته خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را کاهش می‌دهد و در نهایت از ایجاد التهاب لگن (PID) جلوگیری خواهد شد. ایجاد این بیمار می‌تواند منجر به التهاب لوله‌های رحمی شود.

از دیگر نکات مهم این است که باید توسط متخصص زنان و زایمان در کرج ویزیت‌های منظمی داشته باشید، معاینات و غربالگری‌های لازم را جهت تشخیص به موقع STD انجام دهید. همچنین در نظر گرفتن دیگر نکاتی از قبیل ترک سیگار، از دیگر راهکارهای موثر در کاهش خطر بارداری خارج از رحمی است.

درمان حاملگی خارج از رحم

این نوع بارداری نه تنها بارداری موفقی نیست، بلکه می‌تواند برای مادر نیز پرخطر باشد. به همین جهت برای جلوگیری از عارضه‌های ناشی از بارداری پرخطر می‌بایست در اسرع وقت جنین خارج شود و مادر تحت درمان قرار گیرد.

به‌طور کلی درمان حاملگی خارج از رحم بسته به شدت علائم، بزرگی توده و پارگی لوله‌ها متفاوت است. درمان‌هایی که در نظر گرفته می‌شود شامل درمان انتظاری و کنترل تست بتا با تیتراژ، درمان طبی با متوترکسات، درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی و… است. در ادامه تمامی درمان‌ها را به‌طور کامل‌تر برای شما ذکر خواهیم کرد:

دارو درمانی

در صورتی که وضعیت مادر پرخطر نباشد، در این مواقع پزشک دارو تجویز می‌کند تا منجر به ترکیدن لوله‌های رحمی نشود.

برای اینکه اطمینان داشته باشید این دارو برای شما کارساز است، باید مرتبا آزمایش خون انجام دهید. در صورتی که این دارو موثر باشد، علائمی مانند سقط جنین را مشاهده خواهید کرد:

• گرفتگی
  • خارج شدن بافت

اگر این علائم در خانم‌ها ایجاد شود نیازی به عمل جراحی نیست. نکته‌ای که در خصوص مصرف این داروها وجود دارد این است که پس از مصرف دارو تا چند ماه نمی‌توانید باردار شوید.

عمل جراحی

گاهی ممکن است پزشک صلاح بداند که عمل جراحی صورت گیرد تا جنین خارج شود و آسیب داخلی ایجاد شده را ترمیم کند. عمل جراحی می‌تواند به‌صورت لاپاراسکوپی یا به‌صورت باز انجام گیرد.

مراقبت بعد از عمل حاملگی خارج از رحم

پزشک پس از اینکه عمل جراحی را برای درمان بارداری خارج از رحم انجام می‌دهد، توصیه‌هایی برای شما خواهد داشت. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که برش قسمت جراحی شده را تمیز و خشک نگه دارید.

در واقع باید روزانه بررسی کنید که آیا دچار عفونت شده‌اید یا خیر؟ اگر دچار عفونت شده باشید، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

• ترشحاتی با بوی بد
  • احساس گرما هنگام لمس
  • قرمزی
  • تورم

پس از جراحی ممکن است کمی خونریزی از واژن یا خارج شدن لخته‌های خون کوچک از واژن را مشاهده کنید. این روند می‌تواند تا شش هفته پس از عمل ادامه داشته باشد. سایر اقداماتی که باید برای مراقبت از خود انجام دهید به شرح زیر است:

• از بلند کردن وسیله‌های سنگین خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست مایعات زیادی بنوشید.
  • مدت کوتاهی از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • هفته اول پس از جراحی باید کاملا استراحت کنید و پس از یک هفته فعالیت‌های خود را آغاز کنید.
  • اگر درد یا هر علائم غیر طبیعی دیگری دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

بارداری سالم بعد از حاملگی خارج از رحم

اغلب خانم‌هایی که دچار این عارضه در بارداری می‌شوند، این مسئله که آیا می‌توانند در آینده بارداری سالم داشته باشند یا خیر؟ ذهن‌شان را درگیر می‌کند، خوشبختانه می‌توانید پس از حاملگی خارج از رحم، بارداری موفق و بدون مشکلی را تجربه کنید.

آمارها نشان می‌دهد  65 درصد خانم‌ها طی ۱۸ ماه پس از حاملگی خارج از رحم توانسته‌اند بارداری موفق را تجربه کنند و ۸۵ درصد افرادی که پس از دو سال اقدام به بارداری کرده‌اند، توانسته‌اند بارداری موفقی داشته باشند.