چرا به خشکی واژن مبتلا می‌شویم

خشکی واژن

دیواره داخلی واژن با یک لایه نازک مرطوب یا ماده شفاف پوشانده شده است. رطوبت، محیط واژن را قلیایی می‌کند، این شرایط باعث می‌شود که اسپرم در این محیط زنده بماند و مقدمات تولیدمثل را فراهم کند. همچنین رطوبت واژن منجر به کاهش اصطکاک حین رابطه جنسی می‌شود.

با افزایش سن و تغییراتی که در هورمون ایجاد می‌شود، دیواره واژن نازک خواهد شد. منظور از نازک شدن دیواره واژن این است که سلول کمتری برای ایجاد رطوبت واژن وجود دارد و در نهایت خشکی واژن ایجاد می‌شود. دلایل مختلفی برای ایجاد خشکی واژن وجود دارد که شایع‌ترین آن تغییرات هورمونی است.

اثرات خشکی واژن

خشکی واژن منجر به عارضه‌هایی در واژن و لگن می‌شود، در ادامه تأثیراتی که این شرایط بر افراد می‌گذارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• سوزش
  • عدم تمایل به رابطه جنسی
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی کمی پس از رابطه جنسی
  • احساس درد
  • عفونت مکرر دستگاه ادراری (UTI)
  • خارش و سوزش واژن

علت خشکی واژن

کاهش سطح استروژن، شایع‌ترین دلیلی است که منجر به خشکی واژن می‌شود. هرچه سن خانم‌ها بالاتر می‌رود، استروژن کمتری تولید می‌کنند. این روند در نهایت منجر به توقف قاعدگی در یائسگی می‌شود. اما تنها یائسگی منجر به کاهش تولید استروژن نمی‌شود، برخی از عوامل دیگر نیز می‌تواند در کاهش تولید استروژن نقش داشته باشند که به شرح زیر است:

• شیر دادن
  • استرس بیش از حد
  • زایمان
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند سندرم شوگرن
  • ورزش شدید
  • انجام برخی از درمان‌های مربوط به سرطان، مانند هورمون درمانی و شیمی‌درمانی
  • خارج کردن تخمدان به روش جراحی
  • مصرف برخی از داروها
  • استفاده از برخی لوسیون و کرم‌ها که در ناحیه واژن
درمان خشکی واژن
علت خشکی واژن

خشکی واژن چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های بدون نسخه بسیاری وجود دارد که می‌توان با آن تا حد زیادی چنین مشکلی را برطرف کرد. روان‌کننده‌هایی که برای خشکی واژن به‌کار گرفته می‌شوند، PH واژن را تغییر داده و ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد.

خانم‌ها توجه داشته باشند که باید روان‌کننده‌هایی را انتخاب کنند که بر پایه آب باشد و همچنین حاوی عطر یا عصاره‌های گیاهی نباشد؛ چراکه این موارد منجر به تحریک واژن خواهد شد.

پزشک علاوه بر موارد ذکر شده «استروژن درمانی» را برای بیماران خود در نظر می‌گیرد این درمان که می‌تواند به‌صورت قرص و کرم باشد و ترشح استروژن افزایش دهد. تزریق چربی به واژن از موارد دیگری است که می‌تواند به رفع خشکی و به‌طور کلی آتروفی واژن (نازک شدن دیوارهای واژن به دلیل کاهش تولید استروژن) کمک کند.

این نوع درمان یک نوع بافت پیوندی است که بافت چربی از قسمت‌های مختلف بدن بیمار، مانند قسمت داخلی کشاله ران، شکم یا پهلوها برداشته می‌شود و پس از اقدامات اولیه جهت آماده‌سازی، تزریق برای بیمار انجام می‌گیرد. به گفته پزشکان، تزریق چربی به‌عنوان بهترین روش درمانی جهت رفع خشکی واژن شناخته می‌شود.

مواقعی که باید به پزشک مراجعه شود

خشکی واژن اغلب مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، اما اگر چنین مشکلی بیش از چند روز ادامه داشته باشد یا هنگام رابطه جنسی احساس خوبی نداشتید، به دنبال درمان آن تحت نظر پزشک متخصص زنان باشید.

در صورتی که خشکی واژن درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر زخم یا ترک در بافت واژن شود. اگر خشکی واژن همراه با خونریزی باشد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. پس از مراجعه به متخصص زنان، او دیواره واژن را بررسی می‌کند تا پارگی یا نازک شدن دیواره واژن را مورد بررسی قرار دهد.

علاوه بر این موارد گاهی پزشک انجام آزمایشات هورمونی را به شما پیشنهاد می‌دهد تا مطمئن شود که آیا شما در دوره یائسگی قرار دارید یا خیر.

چگونه می‌توان از خشکی واژن جلوگیری کرد؟

در برخی از مواقع به‌دلیل افزایش سن و تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود، خشکی واژن به وجود می‌آید. در این موارد نمی‌توان اقدامی جهت جلوگیری از خشکی واژن انجام داد؛ چراکه این روند طبیعی است، تنها می‌توان با استفاده از برخی راهکارها چنین مشکلی را تا حدی کنترل کرد. به‌طور کلی اقداماتی که می‌توان انجام داد به شرح زیر است:

• از محصولات تحریک کننده در قسمت واژن استفاده نکنید.
  • از دوش واژینال و شستشو بیش از حد خودداری کنید.
  • در حین رابطه جنسی نباید از کاندوم‌های N-9 استفاده کنید.
خشکی واژن در خانم‌ها
درمان خشکی واژن

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا در خصوص علائم شما سوال خواهد کرد، در صورتی که هر یک از علائم زیر را داشته باشید خشکی واژن را احتمال می‌دهد:

• سوزش
  • خارش
  • درد حین رابطه جنسی
  • احساس خشکی

پس از آن معاینات لگنی را انجام می‌دهد. معاینات لگن به پزشک اجازه می‌دهد تا دیواره واژن به خوبی بررسی شود و در صورت وجود مشکلاتی اعم از عفونت، درمانی برای آن در نظر بگیرد. گاهی ممکن است نمونه‌ای از سلول یا ترشحات را به آزمایشگاه بفرستند.

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص خشکی واژن وجود ندارد، در اغلب مواقع پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج با ذکر علائم بیمار این مشکل را تشخیص می‌دهد. در نهایت بسته به شرایط بیمار درمانی مناسب و مؤثر برای او در نظر گرفته می‌شود.