پاسخ به سوالات رایج در رابطه با کرونا در بارداری

کرونا در بارداری

بارداری یک دوره هیجان‌انگیز و پر از استرس است. در ذهن همه خانم‌ها در این دوران هزار و یک سوال وجود دارد که کاملا طبیعی است. در حال حاضر با وجود ویروس کرونا در بارداری این سوالات و نگرانی‌ها دو چندان شده است.

با مراجعه به متخصص زایمان و زایمان در کرج؛ دکتر ملیحه قدس روحانی می‌توانید نگرانی‌های خود را برطرف کنید، علاوه بر مراقبت‌های طی بارداری، اقداماتی از قبیل رفع ترک های شکم پس از بارداری را با بهترین تجهیزات انجام می‌دهند.

اگر قصد بارداری دارید یا باردارید، در ادامه با ما همراه باشید تا هر آن چیز که لازم است در خصوص تاثیر ویروس کرونا در بارداری بدانید، برای شما ذکر کنیم.

آیا خانم‌های باردار بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند؟

تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته نشان داده که احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا در بارداری و دیابت در بارداری هستند، بیشتر است.

به‌دلیل تغییراتی که در بدن خانم‌های باردار ایجاد می‌شود، سیستم ایمنی آنها نیز تحت تاثیر برخی از عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین، بسیار مهم است که برای محافظت از خود در برابر این ویروس به نکات بهداشتی توجه داشته باشند.

در نتیجه نمی‌توان به‌طور قطعی بیان کرد که شانس ابتلا ویروس کرونا در خانم‌های باردار بیشتر است؛ اما، با توجه به شرایط ویژه‌ای که نسبت به سایر افراد دارند، باید بیشتر از سایر افراد مراقب باشند.

درمان کرونا رد بارداری
ویروس کرونا در دوران بارداری

علائمی که خانم‌های بارداری باید به آنها توجه داشته باشد

بیماری کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است. علائم ناشی از این بیماری بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. در صورتی که خانم‌های بارداری هر یک از علائم زیر را احساس کردند، می‌بایست فورا به پزشک مراجعه کنند:

• سرفه

علائم کمتر شایع به شرح زیر است:

• گلودرد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • درد عضلانی

ممکن است پزشک صلاح بداند که فورا آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید.

چگونه می‌توان از ویروس کرونا در بارداری پیشگیری کرد؟

خانم‌های باردار مانند سایر افراد باید به نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس توجه داشته باشند. این نکات به شرح زیر است:

• دستان خود را مکررا با آب و صابون بشویید یا با الکل ضد عفونی کنید.
  • فاصله خود را با دیگران حفظ کنید و از رفتن به جاهای شلوغ پرهیز کنید.
  • از لمس چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید.
  • هنگام عطسه یا سرفه حتما از دستمال استفاده کنید و بلافاصله آن را دور بیندازید.
  • اگر علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
مراقبت‌های بارداری در دوران کرونا
کرونا در بارداری

چه روش درمانی برای ویروس کرونا در خانم‌های بارداری بی خطر است؟

درمان ویروس کرونا همانند دیگر بیماری‌های تنفسی که برای خانم‌های باردار از سوی پزشکان پیشنهاد می‌شود به شرح زیر است:

• استامینوفن برای تب ۳۸ درجه سانتی‌گراد و بالاتر مصرف شود.
  • مایعات زیاد و نوشیدنی‌های کم قند مصرف شود.
  • استراحت کافی داشته باشید.

اگر با مصرف استامینوفن تب شما پایین نمی‌آید و دچار تنگی نفس شده‌اید، باید با پزشک در میان بگذارید.

ابتلا به ویروس کرونا در خانم‌های بارداری چقدر خطرناک است؟

اطلاعات دقیقی در خصوص این موضوع وجود ندارد؛ اما، خانم‌های باردار به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، ممکن است عارضه‌هایی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و مرده‌زایی به دنبال ابتلا به این ویروس وجود داشته باشد.

تب شدید در خانم‌های باردار به هر دلیل در سه ماه اول بارداری می‌تواند منجر به نقص مادرزادی شود. اما، خانم‌ها این نکته را در نظر داشته باشند که این توضیحات به این معنی نیست که هر خانم بارداری که مبتلا به این ویروس می‌شود، چنین عارضه‌هایی را تجربه خواهد کرد.

مشکلات نام برده شده تنها عارضه‌های احتمالی است که در خانم‌های باردار وجود دارد.

آیا ویروس کرونا در بارداری می‌تواند به جنین منتقل شود؟

هیچ شواهدی مبنی بر اینکه کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود، وجود ندارد. در حقیقت این بیماری از قطرات تنفسی و دهان از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود. مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است، نشان می‌دهد که ویروس کرونا در مایع آمنیوتیک یا خون بند ناف وجود ندارد.

علائم کرونا
مراقبت‌های مادر باردار در دوران کرونا

آیا خانم باردار مبتلا به کرونا می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد؟

اینکه کدام زایمان یعنی، زایمان طبیعی یا سزارین زمانی که مبتلا به کرونا هستید برای شما بهتر است، به عوامل مختلف و شرایط شما بستگی خواهد داشت. تنها با در نظر گرفتن ابتلای مادر به این ویروس نمی‌توان تصمیم گرفت که زایمان طبیعی یا سزارین انجام دهد و باید شرایط کلی در نظر گرفته شود.

جدا از ابتلا به ویروس کرونا، پزشکان معتقدند که انجام جراحی در فردی که به‌دلیل ابتلا به ویروس ضعیف شده، ممکن است عارضه‌های زیادی داشته باشد. حال در مورد اینکه بخواهید زایمان طبیعی یا سزارین داشته باشید، باید در این خصوص بسته به شرایط فعلی خود با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج مشورت داشته باشید.

آیا ویروس کرونا به شیر مادر منتقل می‌شود؟

تا به امروز مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته نشان داده است که ویروس به شیر مادر منتقل نمی‌شود. اگر در شیردهی دچار این ویروس شده‌اید، نباید شیردهی را قطع کنید. قبل از شیردهی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

• هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنید.
  • قبل از لمس کودک دستان خود را به‌طور کامل بشویید.
  • قبل از دست دادن به پمپ شیردهی یا بطری شیر حتما باید دستتان تمیز باشد.