سرطان پستان

اگر شما هم جز آن دسته از بانوانی هستید که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید «غربالگری سرطان سینه» برای بررسی سرطان پستان است. همانطور که می‌دانید یکی از بیماری‌های مهم در بین خانم‌ها، بیماری‌های پستان است. بیماری‌های پستان به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند.

از آنجایی که این مسئله در بین خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است، در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت. به‌طور کلی با مراجعه منظم به متخصص زنان می‌توانید از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرطان پستان جلوگیری کنید یا به‌موقع این بیماری را تشخیص دهید.

متخصصین علاوه بر بررسی این بیماری، توانایی انجام غربالگری‌های دیگری مانند سرطان رحم با استفاده از کولپوسکوپی دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر را دارند.

منظور از خوش خیم‌های پستان چیست؟

خوش خیم‌های پستان شیوع بسیار بالایی دارند و می‌تواند باعث آزار افراد شوند، همچنین در دو دسته فیبروکیستیک و فیبروآدنوم‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. شایع‌ترین علائمی که دارند به‌صورت توده‌های پستانی، درد پستانی و ترشح پستان است.

در ارتباط با توده‌های پستانی، هرگونه مشاهده توده پستان چه در معاینه و چه در سونوگرافی حتما نیاز به نمونه‌برداری و بررسی کامل دارد.

درد پستان شیوع بسیار بالایی دارد و ممکن است باعث رنجش بسیاری از خانم‌ها شده باشد و خوشبختانه باید بگوییم که خطری به همراه ندارد. این دردها می‌توانند قبل و هنگام قاعدگی ایجاد شده یا اینکه در کل دوره سیکل قاعدگی تجربه شوند. منشأ آنها می‌تواند از بافت پستانی ایجاد شود یا از عضله‌ها، بافت دنده‌ها و غضروف‌ها باشد.

درد پستان به‌طور شایع‌تر می‌تواند منشأ روحی روانی داشته و ناشی از استرس ایجاد شده باشد. درمان خاصی در این مواقع برای بیماران وجود ندارد؛ اما دیده شده است که با رژیم سالم خواری، به‌ویژه مصرف کافئین کم و همچنین کمتر مصرف کردن چربی حیوانی می‌توان تا حد زیادی دردهای پستانی را کاهش داد.

در ارتباط با بدخیمی‌های پستان، متاسفانه سرطان پستان به‌عنوان شایع‌ترین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در خانم‌ها شناخته می‌شود. در عین حال خوشبختانه روش‌های غربالگری ساده و در دسترسی وجود دارد و می‌توان خیلی راحت در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص داد.

درمان سرطان پستان
خوش خیم‌های پستان

عوامل خطرساز در سرطان سینه

یک سری عوامل خطر در رابطه با این بیماری وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• سابقه خانوادگی سرطان پستان
  • سابقه سرطان رحم، تخمدان و روده بزرگ
  • سن بالای ۳۵ سال
  • مصرف سیگار
  • مصرف الکل

این موارد می‌تواند به‌عنوان فاکتورهای خطر شناخته شوند. در ارتباط با مصرف قرص‌های جلوگیری اختلاف نظرهایی وجود دارد، در واقع برخی معتقدند ممکن است قسمت استروژنی قرص‌های جلوگیری تاثیری در این موضوع داشته باشند.

جهت انجام معاینه منظم، می‌توانید به‌صورت خودآزمایی هر ماه توسط خودتان انجام گیرد یا اینکه هر ۶ ماه یکبار به‌صورت منظم به پزشک مراجعه کنید تا معاینه انجام شود. پزشک با استفاده از سونوگرافی و ماموگرافی بررسی‌های لازم را انجام خواهد داد.

سرطان سینه چه علائمی دارد؟

در مراحل اولیه این بیماری ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد. گاهی تومور به قدری کوچک است که بیمار احساس نمی‌کند، اما با انجام ماموگرافی قابل تشخیص است. اولین علامتی که از سرطان سینه معمولاً احساس می‌شود، احساس توده‌ای در سینه است که قبلاً احساس نکرده بودید.

این نکته را به یاد داشته باشید که این توضیحات به این معنی نیست که شما هر توده‌ای را که در سینه احساس کردید، لزوماً نشانه سرطان است. انواع سرطان پستان در هر فردی می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشد. شایع‌ترین علائمی که از این بیماری مشاهده شده، به شرح زیر است:

• احساس توده پستان یا ضخیم شدن بافت سینه که به تازگی این تغییرات ایجاد شده است.
  • احساس درد در سینه
  • ایجاد قرمزی و حفره روی پوست سینه
  • مشاهده ترشحاتی از سینه
  • مشاهده ترشحات خونی از نوک سینه
  • پوسته پوسته شدن سینه یا نوک سینه
  • تغییر ناگهانی در شکل یا اندازه سینه
  • تغییر در نوک سینه
  • تورم یا احساس توده در زیر بازو

اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوماً به این معنا نیست که مبتلا به سرطان پستان هستید. به‌طور مثال افرادی که احساس درد در سینه دارند یا توده‌ای را احساس می‌کنند، می‌تواند نشانه یک کیست خوش خیم در سینه باشد.

در هر صورت اگر هر یک از علائم ذکر شده را دارید، بسیار مهم است که به پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج مراجعه کنید تا معاینات لازم و تشخیص دقیق برای شما صورت گیرد.

خوش خیم‌های پستان
سرطان سینه

آشنایی با مراحل سرطان پستان

پزشک با توجه به اندازه تومور و اینکه آیا به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، بیماری را مرحله‌بندی می‌کند. چهار مرحله اصلی این بیماری به شرح زیر است:

مرحله صفر

این مرحله به‌عنوان سرطان داکتال شناخته می‌شود. سرطان در این مرحله در مجاری محدود می‌شوند و به بافت‌های اطراف حمله نکرده‌اند.

مرحله ۱

تومور ۲ سانتی‌متر عرض دارد و هیچ گره لنفاوی را تحت تاثیر قرار نداده است. گاهی ممکن است تنها تعداد کمی از سلول‌های سرطانی در غده لنفاوی وجود داشته باشد.

مرحله ۲

تومور به عرض ۲ سانتی‌متر است و به گره‌های مجاور یا اطراف گسترش پیدا می‌کند. همچنین ممکن است به اندازه ۲ تا ۵ سانتی‌متر باشد و به غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده باشد.

مرحله ۳

عرض تومور ۵ سانتی‌متر و به چندین غدد لنفاوی گسترش یافته است یا تومور بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر است و به چندین گره لنفاوی گسترش یافته است.

مرحله ۴

در این مرحله سرطان پیشرفت کرده و تا اندام‌هایی مانند استخوان‌ها، کبد، مغز یا ریه‌ها گسترش یافته است.

تشخیص سرطان پستان
انواع سرطان

آشنایی با انواع سرطان

سرطان پستان انواع مختلفی دارد و به دو دسته مهاجم و غیر مهاجم تقسیم می‌شود. سرطان مهاجم از ناحیه پستان به سایر قسمت‌های پستان گسترش یافته است. سرطان غیر مهاجم تنها در بافت اصلی سینه قرار دارد.

به طور کلی انواع سرطان سینه به شرح زیر است:

• کارسینوم داکتال درجا (DCIS)
  • کارسینوم لوبولار درجا (LCIS)
  • کارسینوم داکتال تهاجمی (IDS)
  • کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC)

انواع دیگری که کمتر شایع هستند به شرح زیر است:

• پاژه پستان
  • تومور فیلودس