سرطان تخمدان، علل، علائم و روش‌های پیشگیری

سرطان تخمدان رشد غیرمعمولی سلول‌های تخمدان‌است. سلول‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و می‌توانند به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و آن‌ها را از بین ببرند.

دستگاه تناسلی زنان شامل دو تخمدان است، که هر کدام به اندازه یک بادام هستند. تخمدان‌ها، تخمک و همچنین هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند.

علائم سرطان تخمدان

در شروع ابتلا به سرطان تخمدان ممکن است، علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد.
علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نفخ یا تورم شکم
  • هنگام غذا خوردن به سرعت احساس سیری می‌کنید
  • ناراحتی در ناحیه لگن
  • کمر درد
  • تغییر در عادات روده مانند یبوست
  • نیاز مکرر به ادرار کردن

این علائم اختصاصی نیستند و ممکن است به خاطر مشکل دیگری ایجاد شده باشند.

علل ابتلا به سرطان تخمدان

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان تخمدان می‌شود، اگرچه پزشکان مواردی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

سرطان تخمدان زمانی شروع می‌شود که سلول‌های داخل یا نزدیک تخمدان‌ها تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد کنند. DNA یک سلول حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول می‌گوید چه کاری انجام دهد. تغییرات به سلول‌ها می‌گویند که به سرعت رشد کرده و تکثیر شوند و توده‌ای (تومور) از سلول‌های سرطانی ایجاد کنند. سلول‌های سرطانی زمانی به زندگی خود ادامه می‌دهند که سلول‌های سالم بمیرند. آنها می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کنند و از تومور اولیه جدا شوند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند.

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند عبارتند از:

بالا رفتن سن

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. سرطان تخمدان اغلب در افراد مسن تشخیص داده می‌شود.

تغییرات ژنی ارثی

درصد کمی از سرطان‌های تخمدان ناشی از تغییرات ژنی است که شما از والدین خود به ارث برده‌اید. ژن‌هایی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند، عبارتند از BRCA1 و BRCA2. این ژن‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهند.
چندین تغییر ژنی دیگر برای افزایش خطر سرطان تخمدان شناخته شده است، از جمله تغییرات ژنی مرتبط با سندرم لینچ و ژن‌های BRIP1، RAD51C و RAD51D.

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان

اگر در بستگان نزدیک شما سرطان تخمدان تشخیص داده شده است، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری برای شما بیشتر باشد.

اضافه وزن

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

درمان جایگزین هورمونی پس از یائسگی

هورمون درمانی جایگزین برای کنترل علائم و نشانه‌های یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.

اندومتریوز

اندومتریوز یک اختلال اغلب دردناک است که در آن بافتی شبیه به بافتی که داخل رحم را می‌پوشاند در خارج از رحم شما رشد می‌کند.

سن شروع و پایان قاعدگی

شروع قاعدگی در سنین پایین یا شروع یائسگی در سنین بالاتر یا هر دو ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.

هرگز باردار نشده‌اید

اگر هرگز باردار نشده‌اید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهید.

جلوگیری از سرطان تخمدان

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد. اما ممکن است راه‌هایی برای کاهش خطر وجود داشته باشد:

از پزشک خود بپرسید که آیا قرص‌های ضد بارداری (قرص‌های ضد بارداری خوراکی) ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر. مصرف قرص‌های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد. اما این داروها خطراتی دارند، بنابراین در مورد اینکه آیا مزایا بر خطرات قرص‌های جلوگیری بر اساس وضعیت شما بیشتر است یا خیر، با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج مشورت کنید.

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه و تخمدان دارید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج می‌تواند تعیین کند که این سابقه ممکن است چه تاثیری روی خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. ممکن است به یک مشاور ژنتیک ارجاع داده شوید که می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا آزمایش ژنتیک ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر. اگر مشخص شد که تغییر ژنی دارید که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد، ممکن است برای جلوگیری از سرطان، جراحی را برای برداشتن تخمدان در نظر بگیرید.