نکاتی که باید قبل و بعد از انجام کولپوسکوپی بدانید

کولپوسکوپی دهانه رحم توسط پزشک متخصص زنان برای خانم‌ها انجام می‌گیرد. این بررسی‌ها زمانی انجام می‌شود که تست پاپ اسمیر بیمار غیرطبیعی و مشکوک باشد.

اگر پزشک طی انجام این بررسی سلول غیرطبیعی مشاهده کند، نمونه‌ای از بافت را به آزمایشگاه می‌فرستد. بهتر است قبل از انجام کولپوسکوپی به مراقبت‌های قبل و بعد از انجام آن نیز توجه داشته باشید.

نکات مهم قبل از کولپوسکوپی

• قبل از انجام آن نیازی نیست که بیماران ناشتا باشند یا آرام‌بخش مصرف کنند. اما اگر تحت بی‌حسی موضعی این اقدامات انجام شود، باید ساعاتی قبل از این آزمایش، بیمار ناشتا باشد. گاهی بیمار قبل از انجام بررسی دهانه رحم دچار استرس می‌شود که بسته به صلاحدید پزشک ممکن است به بیمار آرام‌بخش داده شود.
  • اگر احتمال می‌دهید که باردار باشید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به هر دارویی، نوار چسب و غیره حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هر دارویی که مصرف می‌کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید که منجر به رقیق‌تر شدن خون می‌شود، با پزشک در میان بگذارید.
  • تا ۲۴ ساعت قبل از این آزمایش کرم‌های واژینال استفاده نکنید و همچنین رابطه جنسی نداشته باشید.
  • تا ۲۴ ساعت قبل دوش واژینال نداشته باشید.

نکات مهم پس از انجام کولپوسکوپی

• پس از انجام این آزمایش می‌توانید به خانه بازگردید.
  • بلافاصله پس از اتمام بررسی‌های پزشک، می‌توانید فعالیت‌های عادی و روزانه خود را انجام دهید، اما ترجیحا بهتر است تا ۱ روز استراحت کنید.
  • گاهی در برخی از خانم‌‎ها پس از اتمام بررسی‌ها ممکن است ترشحات قهوه‌ای یا خونریزی کمی وجود داشته باشد که کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. پس از ۳ الی ۵ روز این علائم بهبود می‌یابد.
  • تا زمانی که خونریزی متوقف نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید.
نکات مهم پس از انجام کولپوسکوپی

مراقبت‌هایی که باید در منزل انجام دهید

مراقبت‌های در منزل پس از انجام کولپوسکوپی یکی از نکات مهمی است که باید به آن دقت داشته باشید، در ادامه در خصوص این موضوع به‌طور کامل توضیح خواهیم داد:

• بلافاصله پس از انجام این آزمایش می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید در واقع هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. اما نباید فعالیت سنگینی انجام شود.
  • بهتر است  تا ۱ روز پس از انجام این بررسی‌ها ورزش نکنید.
  • پزشک به شما خواهد گفت که چه داروهایی را باید مصرف کنید. همچنین اگر داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین مصرف می‌کنید از پزشک خود سوال کنید که مجددا چه زمانی باید این دارو مصرف شود.
  • اگر احساس درد داشتید، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید.
  • در صورتی که دچار خونریزی هستید از پد بهداشتی استفاده کنید.
  • در صورتی که بیوپسی (نمونه‌برداری) انجام گرفته است، بهتر است به مدت یک هفته از دوش گرفتن، رابطه جنسی خودداری کرده و تامپون استفاده نکنید. توجه به این نکات منجر به بهبودی دهانه رحم خواهد شد.
  • به‌طور کلی زمان بهبودی دهانه رحم در هر فردی متفاوت است، اما زمان حدودی که برای بهبودی کامل در نظر گرفته شده، ۴ تا ۶ هفته است.

زمانی که باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

گاهی اوقات تغییرات و علائم غیرعادی در خانم‌ها ایجاد می‌شود که باید با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج، در میان بگذارند، این علائم شامل موارد زیر است:

• خونریزی شدید از واژن در واقع به این صورت که هر دو ساعت یک‌بار نیاز به تعویض پد بهداشتی دارید.
  • دردی که پس از مصرف مسکن بهبود نمی‌یابد.
  • مشاهده علائم عفونت
  • افزایش درد
  • ترشحات بد بو از واژن
مراجعه به پزشک متخصص زنان

آیا برای بیماران خطراتی را به‌همراه دارد؟

در اغلب مواقع بیماران با هیچ مشکل و عارضه‌ای مواجه نمی‌شوند. گاهی اوقات ممکن است خطرات نادری وجود داشته باشد که به شرح زیر است:

• خونریزی شدیدتر از لکه بینی
  • احساس تب یا لرز
  • ترشحات زیاد و زرد رنگ از واژن
  • احساس درد شدید در پایین کمر

کولپوسکوپی در بارداری

شاید برخی از افراد تصور کنند که در بارداری نمی‌توان این نوع آزمایش را برای خانم‌ها انجام داد. انجام بیوپسی در بارداری بسیار کم‌خطر است، اما گاهی پزشک صلاح می‌داند بسته به‌دلیل شرایط بیمار انجام این بررسی‌ها را به تاخیر بیندازد.

نکته‌ای که دراین‌باره وجود دارد این است که احتمال خونریزی بیشتر در خانم‌های باردار وجود دارد؛ چراکه خون‌رسانی بیشتری در دهانه رحم وجود دارد. همچنین شاید بسیاری از خانم‌ها در خصوص اینکه این آزمایش در باروری تاثیرگذار باشد، نگران شوند. اما جای نگرانی وجود ندارد، بررسی دهانه رحم هیچ تاثیری بر باروری نخواهد گذاشت.