اطلاعاتی در رابطه با پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است، که ممکن است در اواخر بارداری در خانم‌های باردار ایجاد شود. پره اکلامپسی زمانی ایجاد می‌شود که در حین بارداری یا پس از زایمان دچار فشار خون بالا شوید و پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.

همچنین امکان ایجاد مشکلاتی دیگر اعم از لخته شدن خون یا ناراحتی کلیه و کبد نیز وجود دارد. مسمومیت بارداری به‌طور معمول پس از هفته ۲۰ بارداری ایجاد می‌شود. با این حال ممکن است زودتر یا حتی بعد از زایمان نیز ایجاد شود. آمارهایی که در این زمینه وجود دارد، نشان می‌دهد که تنها ۵ درصد از خانم‌ها به پره اکلامپسی مبتلا می‌شوند.

متخصص زنان و زایمان علاوه بر مراقبت‌های طی بارداری، اقدامات زیبایی از جمله درمان ترک شکم پس از بارداری را با بهترین تجهیزات انجام می‌دهد.

علت ایجاد مسمومیت بارداری چیست؟

علت دقیق ایجاد چنین مشکلی در بارداری مشخص نیست؛ اما برخی از عوامل می‌تواند در ایجاد چنین مشکلی موثر باشند، که این موارد به شرح زیر است:

• عوامل ژنتیکی
  • ایجاد مشکل در رگ‌های خونی
  • اختلالات خود ایمنی

همچنین برخی از عوامل خطرساز نیز وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری را افزایش دهد:

• بارداری چند قلو
  • خانم بالای ۳۵ سال
  • بارداری در سنین کم
  • اولین بارداری
  • افزایش وزن
  • سابقه فشار خون بالا
  • سابقه دیابت
  • سابقه اختلال در کلیه

با مراقبت و درمان زودهنگام توسط پزشک می‌توان از ایجاد عارضه ناشی از مسمومیت بارداری تا حد زیادی جلوگیری کرد.

اطلاعاتی در رابطه با پره اکلامپسی
علت ایجاد مسمومیت بارداری

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی چه علائمی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است مادر بارداری به مسمومیت بارداری مبتلا باشد اما هیچ علائمی را احساس نکند. در صورتی که این عارضه علائمی داشته باشد، شامل موارد زیر است:

• سردرد مداوم
  • تورم غیر طبیعی در دست و صورت
  • افزایش ناگهانی وزن
  • ایجاد تغییراتی در بینایی
  • درد در قسمت بالایی شکم

علاوه بر این، در طی معاینات فیزیکی ممکن است پزشک شما متوجه شود که فشار خون شما بالاتر از ۱۴/۹ است. در آزمایشات خون و ادرار، متوجه پروتئین در ادرار و آنزیم‌های غیر طبیعی در کبد شوند، همچنین سطح پایین پلاکت در آزمایش مشاهده می‌شود.

مسمومیت در بارداری چه عوارضی دارد؟

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یک بیماری بسیار جدی در بارداری است. در صورتی که این بیماری درمان و کنترل نشود، می‌تواند مشکلات زیادی را برای مادر و جنین ایجاد کند. عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

• مشکلات مرتبط با خونریزی به دلیل سطح پایین پلاکت خون
  • جدا شدن جفت از دیواره رحم
  • وارد شدن آسیب به کبد
  • نارسایی کلیه
  • ادم ریه (آب آوردن ریه)

درمان مسمومیت بارداری

در اغلب مواقع درمانی که برای رفع این مشکل در نظر گرفته می‌شود، زایمان است. با تولد کودک از پیشرفت این بیماری جلوگیری خواهد شد.

زایمان مادر

اگر در ۳۷ هفتگی یا بیشتر باشید، پزشک ممکن است زایمان را به شما توصیه کند. در این مرحله کودک کاملا رشد کرده است و نارس محسوب نمی‌شود. اگر قبل از ۳۷ هفتگی دچار مسمومیت بارداری شده باشید، ممکن است تصمیمات دیگری برای شما گرفته شود.

به‌طور کلی درمانی که برای مادران باردار در نظر گرفته می‌شود، به عوامل مختلفی از جمله سن بارداری، شدت بیماری و… بستگی خواهد داشت.

بارداری
زایمان مادر

سایر روش‌های درمانی که در طی بارداری در نظر گرفته می‌شود

در برخی از موارد ممکن است داروهایی برای کاهش فشار خون برای شما تجویز شود. علاوه بر این گاهی ممکن است داروهایی جهت جلوگیری از تشنج، عارضه احتمالی مسمومیت بارداری برای بیمار تجویز می‌شود.

اگر متخصص زنان و زایمان در کرج قصد کنترل وضعیت شما را داشته باشد، ممکن است صلاح بداند که مدتی در بیمارستان بستری بمانید. به‌طور کلی این بیماری با توجه به شدت آن، کنترل خواهد شد. در صورتی که این بیماری شدید باشد، چنین علائمی ایجاد خواهد شد:

• تغییراتی در ضربان قلب کودک
  • درد شکم
  • ایجاد اختلال در عملکرد کلیه یا کبد
  • وجود مایع در ریه

به‌طور کلی در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی در بارداری باید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

همیشه توصیه متخصصین به خانم‌ها این است که هر زمان که قصد بارداری دارند به متخصص زنان مراجعه کنند تا بررسی‌های لازم برای تجربه یک بارداری خوب انجام گیرد.

علاوه بر این مراقبت‌های طی بارداری توسط متخصص زنان و زایمان بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هر گونه مشکل احتمالی در بارداری به موقع تشخیص داده می‌شود و درمان به موقعی برای مادران انجام خواهد شد.

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود، در صورت عدم کنترل، می‌تواند مشکلات زیادی را برای مادر و نوزاد ایجاد کند.