اوزون تراپی واژن و فواید آن

اوزون تراپی

اوزون تراپی به دلیل قابل اعتماد بودن آن، به عنوان یک روش درمانی در زمینه پزشکی به کار برده می‌شود. از اوزون تراپی برای تقویت مکانیسم دفاعی بدن و درمان بیماری‌ها، عفونت‌ها، زخم‌ها و غیره استفاده می‌شود.
اوزون تراپی انواع مختلفی دارد و در قسمت‌های مختلف بدن انسان به صورت موضعی استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای مهم آن درمان عفونت‌های واژن است. مؤثر بودن این روش در مقایسه با آنتی بیوتیک‌ها ثابت شده است.

همانطور که از نامش پیداست، اوزون درمانی به استفاده از گاز اوزون برای درمان اشاره دارد. گاز اوزون تولید آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد، اکسیژن را به بافت‌ها می‌رساند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

فرآیند کلی اوزون درمانی شامل استفاده از کاتتر برای ورود گاز به بدن است. البته بسته به قسمتی از بدن که قرار است از آن استفاده شود، ابزار استفاده شده متفاوت خواهد بود.با این حال، صرف نظر از ابزار‌ها، گاز اوزون توسط سلول‌ها جذب می‌شود و تاثیر خود را به جا می‌گذارد.

فواید اوزون تراپی واژن:

عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند

اوزون تراپی برای بسیاری از عفونت‌های واژن عالی است. مانند واژینوز باکتریایی، تبخال واژن و عفونت قارچی واژن. امروزه بسیاری از زنان از مشکلات مزمن واژن رنج می‌برند که در درجه اول توسط مخمر‌ها و میکروارگانیسم‌ها ایجاد می‌شود.

در حالی که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به طور مؤثر عفونت تناسلی را درمان کنند، همچنین می‌توانند منجر به عدم تعادل در تعداد باکتری‌های خوب دستگاه گوارش انسان شوند. از سوی دیگر، دارو‌های سنتی همیشه مؤثر نیستند.

به دلیل این مسائل، اوزون تراپی واژن در حال حاضر به عنوان بهترین روش برای درمان عفونت‌های تناسلی استفاده می‌شود. این روش درمانی از آنجایی مؤثر است که مخمر‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها به اوزون حساس هستند و بلافاصله توسط آن از بین ‌می‌روند.

باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین می‌برد

به غیر از درمان باکتری‌ها و عفونت‌های معمول، اوزون تراپی در از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک نیز کارامد است. این روش درمان با موفقیت بیماری‌هایی مانند اورهاپلاسما و مایکوپلاسما را درمان کرده است.

بیماری‌های مقاربتی را درمان می‌کند

این درمان همچنین به درمان عفونت‌های مقاربتی مانند گاردنرلا واژینالیس، کلامیدیا و سیتومگالوویروس کمک می‌کند. پس از انجام اوزون تراپی، می‌توانید انتظار کاهش علائم شامل ترشحات زیاد، بوی ناخوشایند واژن، خارش، ناراحتی و درد حین مقاربت جنسی را داشته باشید.

آنتی اکسیدان تولید می‌کند

با کمک اوزون تراپی، بدن آنتی اکسیدان‌های بیشتری تولید می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی افزایش پیدا می‌کند.

درمان اوزون منجر به بهبود چشمگیر در سلامت واژن می‌شود و اجازه رشد طبیعی باکتری‌های واژن را می‌دهد. در حضور اکسیژن، رشد باکتری‌های بی‌هوازی که معمولاً در دستگاه گوارش یافت می‌شوند، متوقف می‌شود، زیرا وقتی در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند، نمی‌توانند رشد کنند.

موارد منع مصرف و عوارض:

اوزون تراپی واژن علیرغم اینکه یکی از آسان‌ترین و بی‌خطرترین درمان‌ها است و علی‌رغم اینکه در درمان بیماری‌های مختلف بسیار مفید است، دارای عوارض جانبی و منع مصرف‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی از عوارض اوزون تراپی، احساس سوزش یا خارش در ناحیه، التهاب، درد یا قرمز شدن است. این عوارض موقت هستند و پس از چند روز از بین خواهند رفت با این حال تا حدی می‌توان با کاهش غلظت اوزون از این عوارض جلوگیری کرد.

تعداد کمی از بیماران نیز گزارش کرده‌اند که پس از اوزون تراپی، کمی خشکی واژن را تجربه کرده‌اند که برای رفع این مشکل می‌توان از هر ماده روان‌کننده و مرطوب‌کننده  تا زمانی که خشکی برطرف شود، استفاده کرد.

از سوی دیگر، زنانی که دارای زخم باز در دستگاه تناسلی خود هستند، عضو پیوندی دارند یا مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، برای جلوگیری از هرگونه عارضه باید از انجام این درمان خودداری کنند.