پیچ خوردگی تخمدان، بیماری خطرناک در خانم‌ ها

پیچ خوردگی تخمدان، بیماری خطرناک در خانم‌ها

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن وضعیتی است که می‌تواند برای هر خانمی به دلایل مختلف ایجاد شود؛ بنابراین باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. پیچ خوردن تخمدان وضعیتی است که وقتی تخمدان به دو بافتی که تخمدان را ثابت نگه داشته است، می‌پیچد و منجر به پیچ‌ خوردگی می‌شود.

این پیچ خوردگی جریان خون را در تخمدان و لوله رحمی قطع کرده و علائمی مانند درد شدید ایجاد می‌کند. پیچش تخمدان معمولا تنها در یک تخمدان تاثیر می‌گذارد. زمانی که علائمی از این بیماری دارید باید متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام گیرد.

پزشک زنان علاوه بر درمان بسیاری از بیماری‌های تخصصی قادر به انجام اقدامات زیبایی از جمله لابیاپلاستی با لیزر، تزریق چربی به واژن و غیره است.

پیچ خوردگی تخمدان چه علائمی دارد؟

علائم پیچ خوردگی تخمدان می‌تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

• ایجاد یک توده در رحم یا لگن
  • احساس درد شدید در لگن
  • خونریزی غیر طبیعی

با این وجود حتی اگر این علائم را به پزشک خود گزارش دهید، تشخیص این بیماری کار آسانی نخواهد بود؛ چراکه علائم این بیماری مشابه با سنگ کلیه، آپاندیس، عفونت مجاری ادراری، ورم معده و روده و سایر بیماری‌های دیگر است.

علائم پیچ خوردگی تخمدان

مواقعی که باید به پزشک مراجعه کنید

اگر فردی دچار هر یک از این علائم ذکر شده باشد، باید به پزشک برای بررسی و درمان مراجعه کند. در این مواقع ابتدا آزمایشات و معایناتی برای تشخیص بیماری انجام می‌گیرد که این موارد به شرح زیر است:

سونوگرافی از طریق واژن

در این روش یک پروب سونوگرافی کوچک در واژن قرار می‌دهند.

سونوگرافی شکمی

از یک پروب سونوگرافی در خارج از شکم استفاده می‌کنند.

تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری مانند CT یا MRI برای بیماران تشخیص داده می‌شود.

آزمایش شمارش خون

با استفاده از آزمایش شمارش خون یا CBC، می‌توان گلبول‌های سفید بدن را اندازه‌گیری کرد.

علت ایجاد پیچ خوردگی تخمدان

• افرادی که بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هستند، بیشتر دچار پیچ خوردگی تخمدان می‌شوند. با این حال احتمال ایجاد این بیماری در هر سنی وجود دارد. گاهی اوقات وجود بافت یا توده‌ای در تخمدان می‌تواند آن را جابه‌جا کند و منجر به پیچ خوردگی تخمدان شود. در حقیقت وزن اضافی ایجاد شده در تخمدان گاهی می‌تواند منجر به ایجاد چنین عارضه‌ای شود.
  • از دیگر علل شایع، طولانی بودن بافت نگهدارنده تخمدان است که آن را به رحم متصل می‌کند. هر چه این بافت طولانی باشد، احتمال پیچ خوردگی تخمدان افزایش پیدا می‌کند.
  • راهکارهای کمک باروری مانند ART تخمک گذاری، از دیگر مواردی است که می‌تواند خطر پیچ خوردگی تخمدان را افزایش دهد.
  • خانم‌های باردار نیز ممکن است متحمل این عارضه شوند. در سه ماهه اول بارداری ممکن است کیست جسم زرد داشته باشند، که منجر به پیچ خوردن تخمدان شود.
  • سطح بالای هورمون در بارداری از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث شل شدن بافت‌ها شود، از جمله بافتی که تخمدان را در جای خود نگه می‌دارد. اگر رباط سفت نباشد، مستعد پیچ خوردگی می‌شوند.

درمان پیچ خوردگی تخمدان

جراحی تنها روش درمانی برای رفع پیچ خوردگی تخمدان است. علاوه بر این پزشک ممکن است قبل از جراحی داروهایی را برای کاهش درد و تهوع برای بیمار تجویز کند.

پزشک در این مواقع سریعا عمل جراحی را برای بیمار در نظر می‌گیرد؛ چراکه اگر پیچ خوردن تخمدان جریان خون را برای مدت طولانی قطع کند، ممکن است بافت تخمدان از بین برود و مجبور به خارج کردن تخمدان باشند.

در ایده‌آل‌ترین روش این عمل جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد. در این روش برش و سوراخ‌های کوچکی در شکم ایجاد می‌شود. پزشک چندین ابزار مانند دوربین و لاپاراسکوپ را از این طریق وارد شکم می‌کند.

درمان پیچ خوردگی تخمدان

گاهی اوقات پزشک ممکن است نتواند تخمدان را به این روش به خوبی مشاهده کند، در این مواقع مجبور به انجام عمل جراحی باز است. در جراحی باز برش بزرگی در زیر ناف زده می‌شود.

جهت تسکین درد پس از عمل داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را برای بیمار تجویز می‌کنند تا درد ایجاد شده تسکین پیدا کند. در صورت وجود هر یک از این علائم باید به متخصص زنان و زایمان در کرج مراجعه کنید:

• قرمزی و التهاب در محل برش
  • ترشحات بد بو
  • عدم بهبودی زخم
  • افزایش درد لگن

عوارض پیچ خوردگی تخمدان

یکی از عارضه‌های احتمالی تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان، نکروز است. نکروز تخمدان به مرگ بافت تخمدان می‌گویند که به‌دلیل از دست دادن خون چنین مشکلی ایجاد می‌شود.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌تواند در باروری تاثیر بگذارد، زیرا تخمدان تخمک را برای لقاح تولید و آزاد می‌کند. حال اگر در صورت نیاز تخمک خارج نشود، فرد می‌تواند در معرض خطر عفونت تخمدان قرار گیرد و در نهایت منجر به آبسه یا پریتونیت خواهد شد.