اکتروپیون دهانه رحم

اکتروپیون دهانه رحم چیست؟

اکتروپیون دهانه رحم به این معنی است که سلول‌های داخل دهانه رحم در خارج از دهانه رحم قابل مشاهده هستند. این عارضه یک وضعیت نگران کننده نیست. در عوض، این یک تغییر بی‌ضرر  در نحوه ظاهر شدن سلول‌های دهانه رحم است.

قسمت بیرونی و داخلی دهانه رحم از دو نوع سلول تشکیل شده است.

قسمت بیرونی دهانه رحم دارای یک سطح صاف و صورتی کم رنگ است که مانند پوشش داخل دهان شماست و با سلول‌های سنگفرشی پوشیده شده است.
قسمت داخلی دهانه رحم دارای یک سطح بافت با برآمدگی‌های انگشت مانند است که شبیه پوشش روده است و با سلول‌های غده‌ای پوشیده شده است.

اکتروپیون دهانه رحم چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

این عارضه در افراد در سنین باروری شایع است. افرادی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، به ندرت اکتروپیون دهانه رحم دارند.

این عارضه افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بدن آن‌ها سطوح بالایی از استروژن را تولید می‌کند. احتمال ابتلا به اکتروپیون دهانه رحم در موارد زیر بیشتر است:

• بلوغ
  • مرحله تخمک‌گذاری سیکل قاعدگی

اگر از داروهای ضد بارداری استروژن- پروژسترون استفاده می‌کنید یا اگر دهانه رحم شما در حین زایمان پاره شده باشد، احتمال ابتلا به اکتروپیون دهانه رحم بیشتر است.

علائم اکتروپیون دهانه رحم چیست؟

این عارضه معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند. درعوض، پزشک ممکن است در طول معاینه لگنی یا پاپ اسمیر متوجه علائم این عارضه شود. با این حال، از آنجایی که این یک وضعیت بی‌ضرر است و جای نگرانی ندارد،پزشک احتمالاً به آن اشاره نمی‌کند.

در موارد نادر، این عارضه ممکن است علائم ایجاد کند. این علائم ممکن است نشانه‌ای از اکتروپیون دهانه رحم باشد، اما به احتمال زیاد با شرایط دیگر مرتبط است.

• ترشحات واژن، که ممکن است حاوی خون یا مخاط باشد.
  • درد و خونریزی در حین مقاربت (دیسپارونی) یا پس از آن.
  • درد و خونریزی در حین معاینه لگن.
  • خونریزی خفیف (لکه بینی) بین قاعدگی.
  • درد در ناحیه لگن

این عارضه ممکن است یک تغییر بی‌ضرر باشد، اما شرایطی که اغلب باعث ایجاد این علائم می‌شوند، نیاز به مراجعه به پزشک دارند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم با متخصص زنان و زایمان در کرج تماس بگیرید تا بتوانید علت علائم را بررسی کنید.

علت اکتروپیون دهانه رحم چیست؟

اکتروپیون دهانه رحم یک بیماری خوش خیم یا بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شود. داشتن این عارضه تنها به این معنی است که سلول‌های غده‌ای داخل دهانه رحم شما از قسمت بیرونی دهانه رحم قابل مشاهده هستند.

ممکن است با این عارضه متولد شده باشید. به احتمال زیاد، سلول‌های غده‌ای به دلیل قرار گرفتن بدن در معرض استروژن قابل مشاهده هستند. زمانی که سطح استروژن شما افزایش می‌یابد، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. نوجوانان، افراد باردار و افرادی که از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند، همگی سطوح بالاتری از استروژن دارند. این گروه‌ها همچنین احتمال بیشتری برای تجربه اکتروپیون دهانه رحم دارند.

نحوه تشخیص

اکتروپیون دهانه رحم اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید، مگر اینکه پزشک شما به طور اتفاقی طی یک بررسی غیر مرتبط مانند موارد زیر متوجه آن شود:

• معاینه لگن
  • پاپ اسمیر
  • کولپوسکوپی
  • بیوپسی

به علت بی ضرر بودن این عارضه پزشک شما احتمالاً به این موضوع اشاره نمی‌کند که شما اکتروپیون دهانه رحم دارید، حتی اگر این تغییر را داشته باشید.

درمان

اکتروپیون دهانه رحم اغلب نیازی به درمان ندارد. در موارد نادر، افراد مبتلا به این عارضه که ترشحات مکرر واژینال یا لکه بینی دارند ممکن است از داروهایی برای تسکین علائم استفاده کنند.

روش‌های فشرده‌تر می‌توانند سلول‌هایی را که ممکن است علائم ایجاد کنند، از بین ببرند. این شامل:

• دیاترمی:  یک ابزار کوچک انفجاری با حرارت بالا به سلول‌های دهانه رحم می‌رساند و از ایجاد علائم ناخوشایند جلوگیری می‌کند.
  • کرایوتراپی:  یک دستگاه سرمای شدیدی را ارائه می‌کند که سلول‌ها را منجمد می‌کند.

با این حال، احتمالاً به درمان این عارضه نیاز نخواهید داشت. به احتمال زیاد علائم شما مربوط به موضوع دیگری است که نیاز به درمان بر اساس تشخیص خاص دارد.

اکتروپیون دهانه رحم

پیشگیری

شما نمی‌توانید از اکتروپیون دهانه رحم جلوگیری کنید، اما در صورت داشتن آن نباید نگران باشید. این یک وضعیت بی‌ضرر است که با شرایط نگران‌کننده‌تری مرتبط یا ناشی از آن نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم غیرعادی مانند خونریزی غیرطبیعی، درد حین مقاربت یا بعد از آن، یا درد در ناحیه لگن دارید که به دردهای قاعدگی ربطی ندارد، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج مراجعه کنید. این علائم ممکن است مربوط به اکتروپیون دهانه رحم باشد. به احتمال زیاد علائم مربوط به شرایطی غیر از این عارضه است که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

یادداشتی از دکتر ملیحه قدس روحانی

اگر متوجه شدید که سلول‌های دهانه رحم از قسمت داخلی دهانه رحم از بیرون قابل مشاهده هستند، نگران نباشید. از کلمه «اکتروپیون دهانه رحم» نگران نباشید. به آن به عنوان یک تغییر در نحوه ظاهر شدن سلول‌های دهانه رحم به جای یک وضعیت ترسناک فکر کنید. این عارضه با هیچ خطر مرتبط با بیماری همراه نیست.