آیا من باردار هستم؟ علائم رایج بارداری چیست؟

علائم رایج بارداری چیست؟

هرکسی علائم متفاوت بارداری و در زمان‌های مختلف را تجربه می‌کند. مهم است که بارداری خود را با بارداری دیگری مقایسه نکنید زیرا علائم بارداری می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

چندین نشانه اولیه از بارداری وجود دارد که ممکن است داشته باشید یا نداشته باشید. شایع‌ترین علائم عبارتند از:

عدم قاعدگی

شایع‌ترین و بارزترین علامت بارداری، پریود نشدن است. هنگامی که لقاح اتفاق می‌افتد، بدن هورمون‌هایی تولید می‌کند که از تخمک‌گذاری و ریزش پوشش داخلی رحم جلوگیری می‌کند. این به این معنی است که چرخه قاعدگی شما متوقف شده و تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید دیگر پریود نخواهید شد.

اما پریود نشدن همیشه نشانه بارداری نیست. همچنین به دلایلی مانند استرس، ورزش زیاد، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی و… ممکن است دچار نامنظمی دوره‌های قاعدگی شوید.

تکرر ادرار

حتی قبل از اینکه قاعدگی را از دست بدهید، ممکن است متوجه شوید که باید به دفعات دفع ادرار داشته باشید. این به این دلیل است که خون‌رسانی در بدن شما افزایش یافته است. کلیه‌ها خون را فیلتر کرده و مواد زائد اضافی را خارج می‌کنند. این مواد زائد بدن شما را به صورت ادرار ترک می‌کنند. هر چه خون بیشتر در بدن شما باشد، بیشتر باید ادرار کنید.

خستگی (احساس خستگی)

بسیاری از افراد در اوایل بارداری احساس خستگی شدید می‌کنند. این علامت بارداری به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون رخ می‌دهد. مانند سایر علائم اولیه بارداری، خستگی در سه ماهه دوم (پس از هفته ۱۳ بارداری) بهتر می‌شود. با این حال، برای بسیاری از افراد در سه ماهه سوم باز میگردد.

بیماری صبحگاهی

علیرغم نام آن، این علامت بارداری ممکن است در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد. حالت تهوع می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد. همه افراد حالت تهوع را تجربه نمی‌کنند و درجات مختلفی از حالت تهوع وجود دارد. شما می‌توانید حالت تهوع را احساس کنید اما هرگز استفراغ نکنید. حدود نیمی از افراد باردار به دلیل حالت تهوع استفراغ می‌کنند. اگرچه حالت تهوع در دوران بارداری نسبتاً طبیعی است، اما در صورت کم آبی بدن می‌تواند مشکل ساز شود. افرادی که به دلیل حالت تهوع شدید نمی‌توانند غذا و مایعات مصرف کنند، ممکن است به شرایطی به نام hyperemesis gravidarum (تهوع و استفراغ شدید بارداری) مبتلا شوند. اگر دچار حالت تهوع شدید و کم آبی هستید، با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج تماس بگیرید.

سینه‌های دردناک و متورم

سینه‌های شما ممکن است در طول بارداری در اثر لمس حساس شوند. درد ممکن است شبیه درد سینه‌ها قبل از پریود باشد، فقط بیشتر از آن. آرئول‌ها (ناحیه اطراف نوک پستان) نیز ممکن است شروع به تیره شدن و بزرگ شدن کنند. این درد موقتی است و زمانی که بدن شما به هورمون‌های افزایش یافته عادت کند از بین می‌رود. همچنین ممکن است متوجه شوید که سینه‌هایتان بزرگ‌تر شده و سینه‌بندتان از حالت عادی تنگ‌تر شده است.

به یاد داشته باشید، تنها راه برای اطمینان از اینکه باردار هستید این است که تست بارداری بدهید.

برخی از علائم کمتر شایع بارداری اولیه چیست؟

برخی علائم اضافی از بارداری اولیه وجود دارد که چندان رایج نیستند. درست مانند رایج‌ترین علائم، این علائم بارداری ممکن است باشند یا نباشد. مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند و علائم بارداری را متفاوت تجربه می‌کنند.

علائم کمتر شایع بارداری اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

لکه بینی (که خونریزی لانه گزینی نیز نامیده می‌شود)

اگرچه ممکن است علامت بدی به نظر برسد،  خونریزی خفیف  (لکه بینی) می‌تواند نشانه‌ای از کاشت جنین در پوشش داخلی رحم شما باشد. لانه گزینی حدود ۱۰ روز پس از بارداری انجام می‌شود. خونریزی لانه گزینی مانند قطرات کوچک خون یا ترشحات قهوه‌ای رنگ از واژن شما به نظر می‌رسد. این می‌تواند تقریباً در زمان عادت ماهانه شما شروع شود و می‌تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد. لکه بینی می‌تواند باعث شود برخی افراد فکر کنند که به تازگی پریود شده‌اند و باردار نیستند.

هوس غذا، گرسنگی مداوم و بیزاری از غذا

غذا در اوایل بارداری ممکن است پیچیده باشد. برخی از افراد شروع به هوس خوردن غذاهای خاص می‌کنند یا دائماً احساس گرسنگی می‌کنند. در حالی که برخی از غذاها و طعم‌ها ممکن است در اوایل بارداری فوق العاده به نظر برسند، برخی دیگر ممکن است ناگهان طعم ناخوشایندی پیدا کنند. بیزاری از غذا ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد و باعث شود از چیزهایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید بیزار شوید.

طعم فلزی در دهان شما

بسیاری از بانوان می‌گویند که در مراحل اولیه بارداری طعم فلز را در دهان خود تجربه می‌کنند. ممکن است مزه‌ای مانند انبوهی از سکه در دهان داشته باشد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که غذاهای خاصی را در طول روز بخورید.

سردرد و سرگیجه

سردرد و احساس سبکی سر و سرگیجه در اوایل بارداری شایع است. این به دلیل تغییرات هورمونی در بدن و افزایش حجم خون شما اتفاق می‌افتد.

گرفتگی

همچنین می‌توانید گرفتگی‌های خفیف و شبیه پریود را تجربه کنید که طی چند روز می‌آیند و از بین می‌روند. اگر این گرفتگی‌ها عمدتاً در یک طرف بدن شما احساس می‌شوند یا شدید هستند، مهم است که فوراً با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج تماس بگیرید. این می‌تواند نشانه حاملگی خارج رحمی یا عارضه دیگری باشد.

نوسانات خلقی

با ادامه تغییر هورمون‌های شما، می‌توانید نوسانات خلقی را تجربه کنید. این طبیعی است و ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد. با این حال، اگر زمانی احساس اضطراب،  افسردگی داشتید یا فکر آسیب رساندن به خود کردید، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.

احتقان

برخی افراد در اوایل بارداری دچار گرفتگی بینی می‌شوند که دلیل آن افزایش سطح هورمون و خون است. غشاهای مخاطی بینی شما خشک می‌شوند و احتمال خونریزی بیشتر است.

نفخ

در حالی که ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا یک برآمدگی قابل توجه در شکم شما ایجاد شود، افزایش هورمون‌ها می‌تواند باعث شود معده شما احساس نفخ کرده و منجر به دفع گاز بیش از حد معمول شود. .

آکنه یا تغییرات پوستی

افزایش هورمون‌ها و حجم خون باعث ایجاد تغییرات پوستی هستند. در حالی که برخی از افراد در دوران بارداری درخشش بارداری و پوست شفاف‌تری دارند، برخی دیگر ممکن است جوش‌های بیشتری داشته باشند.

علائم بارداری چقدر زود شروع می‌شود؟

متفاوت است. برخی از افراد در عرض چند روز پس از لقاح احساس بارداری می‌کنند، در حالی که افراد دیگر تا هفته‌ها پس از مثبت شدن تست بارداری احساس بارداری نمی‌کنند. علائم بارداری بین افراد و حتی در بین بارداری‌های مختلف یک فرد متفاوت است.

آیا می‌توانید قبل از تاخیر در پریود، احساس بارداری کنید؟

بله، شما می‌توانید قبل از اینکه پریودتان را از دست بدهید، احساس بارداری کنید. برخی افراد می‌گویند که علائم بارداری را در عرض یک هفته پس از لقاح (حدود یک هفته قبل از عقب افتادن قاعدگی) احساس کرده اند.

آیا ممکن است علائم اوایل بارداری را داشته باشم و باردار نباشم؟

بسیاری از علائم بارداری اولیه با سایر شرایط پزشکی و همچنین چرخه قاعدگی معمولی شما همپوشانی دارند. علائم قبل از قاعدگی می‌تواند بسیار شبیه به علائم بارداری باشد. این می‌تواند تشخیص تفاوت را دشوار کند. همچنین می‌توانید پریود را از دست بدهید و باردار نباشید. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما وزن زیادی کم یا اضافه می‌کنید یا استرس دارید. شیردهی نیز می‌تواند باعث توقف پریود شود.

بهترین راه برای اطلاع از بارداری انجام تست بارداری است. تست‌های بارداری بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است.

کی تست بارداری بدهم؟

آزمایش‌های بارداری با تشخیص سطح مشخصی از گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) در ادرار شما کار می‌کنند. به محض اینکه پریود نشدید می‌توانید تست بارداری بدهید. با این حال، بهتر است حداقل یک هفته پس از اتمام پریود صبر کنید تا دقیق‌ترین نتایج را به دست آورید. در حالی که برخی آزمایش‌ها ادعا می‌کنند که نتایج دقیق را قبل از عقب افتادن قاعدگی به شما می‌دهند، انجام آزمایش خیلی زود می‌تواند منجر به منفی کاذب شود (آزمایش نشان می‌دهد باردار نیستید، اما هستید).

پزشک شما می‌تواند یک هفته قبل از قاعدگی از دست رفته برای آزمایش بارداری نمونه خون بگیرد.

چه زمانی باید در مورد بارداری جدید با پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر قاعدگی خود را از دست داده‌اید و تست بارداری مثبت دریافت کرده‌اید، قدم بعدی شما تماس با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج برای اولین قرار ملاقات خواهد بود. در حین برنامه‌ریزی، پزشک ممکن است از شما بپرسد که آیا قبلاً مصرف یک ویتامین قبل از تولد حاوی اسید فولیک را شروع کرده‌اید یا خیر.  ویتامین‌های دوران بارداری در اوایل بارداری مهم هستند زیرا به رشد لوله عصبی جنین کمک می‌کنند. لوله عصبی به مغز و ستون فقرات کودک شما تبدیل خواهد شد. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که هر کسی که می‌خواهد باردار شود همیشه اسید فولیک مصرف کند.

اگر قصد بارداری دارید، یک قرار ملاقات قبل از بارداری با پزشک، محل خوبی برای شروع است. اگر برای بیماری مزمن دارو مصرف می‌کنید یا سایر بیماری‌های پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا یا لوپوس دارید، قرار ملاقات قبل از بارداری بسیار مهم است.

در طول این قرار ملاقات، ارائه دهنده شما در مورد هر گونه شرایط پزشکی فعلی و همچنین سلامت عمومی شما قبل از بارداری صحبت خواهد کرد. این قرار ملاقات برای رساندن شما به بهترین مکان برای بارداری جدید است.

یادداشتی از متخصص زنان و زایمان در کرج

هر کس بارداری را متفاوت تجربه می‌کند. مواردی مانند پریود نشدن، درد یا حساس شدن سینه‌ها، احساس خستگی بیشتر و حالت تهوع (تهوع صبحگاهی) از علائم شایع اوایل بارداری هستند. برخی از افراد قبل از اینکه پریود خود را از دست بدهند، علائم بارداری را دارند. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید یک تست بارداری در خانه انجام دهید. این تست‌ها در دسترس هستند و در صورت استفاده صحیح بسیار دقیق هستند. در صورت دریافت نتیجه مثبت با پزشک خود تماس بگیرید. مراقبت‌های اولیه دوران بارداری مهم است و سلامت شما و جنین را تضمین می‌کند.