۸ علامت پارگی کیست تخمدان و درمان آن

کیست تخمدان کیسه‌ای شامل مایع و در برخی موارد اجزای پیچیده‌تر است که درون تخمدان یا در سطح آن قرار دارد. کیست تخمدان عموما خوش‌خیم و بدون ضرر است. این مشکل در خانم‌ها تا حد زیادی شایع است و مربوط به سن خاصی نمی‌شود. کیست تخمدان اغلب بدون علامت است و در برخی موارد نیز می‌تواند دارای علامت مختصر باشد. اما معمولا در صورت پارگی کیست تخمدان بیمار احساس درد و ناراحتی خواهد کرد.

دلایل پارگی کیست تخمدان

پارگی کیست تخمدان به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد که از مهم‌ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بارداری

در این زمان رشد کیست تخمدان بیشتر خواهد بود و افزایش سایز کیست احتمال پارگی را بیشتر خواهد کرد.

اختلال در فاکتورهای ضد انعقاد خون

در افرادی که فاکتورهای انعقاد خون در آنها کمتر است یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، احتمال خونریزی و عوارض کیست تخمدان بیشتر خواهد بود.

تغییرات هورمونی

مهم‌ترین علت پارگی کیست تخمدان تغییرات هورمونی و تغییر در سیکل ماهانه است.

رابطه جنسی

رابطه جنسی می‌تواند منجر به ترکیدن کیست تخمدان شود

یبوست

در صورت داشتن یبوست شدید، حرکات روده باعث ایجا فشار بیشتر به کیست تخمدان خواهد شد و ممکن است باعث ترکیدن کیست تخمدان شود.

بلند کردن اجسام سنگین و ورزش شدید

بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین و ورزش شدید می‌تواند باعث ایجاد فشار در کیست تخمدان شود و منجر به ترکیدن کیست شود.

علائم پارگی کیست تخمدان

در صورت ترکیدن کیست تخمدان مایع درون کیست آزاد شده و در حفره لگن قرار می‌گیرد و به مرور زمان جذب می‌شود و از بین می‌رود.

پارگی می‌تواند علائم مختلفی با شدت مختلف از خیلی کم تا خیلی زیاد داشته باشد. در برخی موارد ممکن است فرد علائم بسیار کمی داشته باشد و اصلا متوجه پارگی کیست نشود، ولی در اغلب موارد علائم با شدت بیشتری بروز می‌کنند.

علائم پارگی کیست تخمدان عبارتند از:

احساس درد زیر شکم

ترکیدن کیست تخمدان معمولا با یک درد ناگهانی و تیز در زیرشکم همراه است. در صورت داشت این درد شدید در زیر شکم داشتید به متخصص زنان و زایمان در کرج مراجعه کنید. بسته به اینکه کیست در کدام تخمدان وجود داشته درد زیر شکم می‌تواند متمایل به چپ یا راست باشد. شدت این درد ممکن است تا جایی باشد که فرد به صورت خم بماند و نتواند بایستد.

علائم پارگی کیست تخمدان درد زیر شکم

خونریزی

خونریزی از علائم شایع ترکیدن کیست تخمدان است. ممکن است خونریزی یا لکه‌بینی بین دو سیکل قاعدگی مشاهده کنید که این نشان دهنده ترکیدن کیست است. اما پارگی و بهبود کیست‌های تخمدان بیشتر در زمان پریود اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که متوجه پارگی کیست در زمان خونریزی قاعدگی نمی‌شوید.

نفخ

تهوع و استفراغ

سرگیجه

کاهش فشار خون

افزایش ضربان قلب

تب

تشخیص پارگی کیست تخمدان:

تشخیص پارگی با بررسی سوابق بیمار ، علائم موجود، معاینه لگنی، سونوگرافی، آزمایش ادرار، آزمایش خون، سی تی اسکن و… توسط پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج انجام می‌شود. همچنین گاهی جهت رد احتمال بیماری‌های دیگر که علائمی مشابه با پارگی کیست تخمدان دارند، آزمایشات دیگری انجام می‌گیرد.

تشخیص پارگی کیست تخمدان

درمان پارگی کیست تخمدان:

درمان ترکیدن کیست تخمدان بر اساس ساده یا پیچیده بودن کیست تخمدان متفاوت است. کیست ساده فقط محتوی مایعات است، در حالی که کیست پیچیده ممکن است دارای مواد جامد باشد. کیست تخمدان عمدتا از نوع ساده است. پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج درمان کیست تخمدان را بر اساس علائم آن در نظر می‌گیرد. اگر کیست ساده و بدون علامت باشد یا با شدت کم همراه باشد، نیاز به درمان خاصی نیست و درمان شامل پیگیری و در صورت لزوم استفاده از داروهای ضد درد خواهد بود.

پارگی کیست تخمدان

در صورت پارگی کیست تخمدان پیچیده یا کیست تخمدان ساده که علامت شدیدی دارد برای مراقبت بیشتر، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. اقدامات درمانی شامل موارد زیر خواهد بود:

• تزریق سرم
  • کنترل علائم حیاتی بیمار
  • بررسی میزان گلبول‌های قرمز خون
  • تکرار سونوگرافی برای تشخیص خونریزی احتمالی شکمی
  • انجام عمل جراحی در صورت شدیدتر شدن علائم بیماری، عمل جراحی می تواند باز انجام شود یا به صورت لاپاروسکوپی توسط متخصص زنان و زایمان انجام شود.

برای انتخاب بهترین روش درمانی، حتما باید با پزشک متخصص زنان حاذق مشورت نمود.