سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی گروهی از علائم جسمی و عاطفی است که بسیاری از زنان در دوره زمانی قبل از قاعدگی تجربه می‌کنند.

طبق بررسی‌ها بیشتر زنانی که پریود می‌شوند، علائم قبل از قاعدگی را دارند. حدود ۷۵ درصد از زنان این علائم را به صورت خفیف داشته‌اند و تنها حدود ۸ درصد از زنان علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

سندرم پیش از قاعدگی یک بیماری پیچیده است که شامل علائم جسمی و عاطفی است. تحقیقات نشان می‌دهد که:

• زنان مبتلا به PMS حساسیت زیادی نسبت به تغییرات سطح هورمونی (پروژسترون و استروژن) در دوره ماهانه خود دارند.
  • مواد شیمیایی تولید شده در مغز (به طور خاص انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین و اسید بوتیریک) در این اختلال نقش دارند.
  • علائم PMS در دوران بارداری و یائسگی رخ نمی‌دهد.

اگر چه علت سندرم پیش از قاعدگی مشخص نیست، اما می‌توان با مشاوره با پزشک متخصص زنان در کرج و مصرف دارو و سایر راهکارها آن را کنترل کرد.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی در افراد مختلف، متفاوت است. علائم PMS شامل علائم جسمی و خلقی است.

سندرم پیش از قاعدگی

علائم جسمی PMS می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• نفخ شکم
  • آکنه
  • ناراحتی‌های گوارشی، از جمله یبوست و اسهال
  • افزایش وزن به دلیل بالا رفتن حجم مایعات بدن
  • حساسیت یا تورم پستان
  • درد مفاصل یا عضلات
  • خواب کم یا خواب آلودگی
  • هوس‌های غذایی
  • سردرد و میگرن
  • گرگرفتگی یا تعریق
  • افزایش اشتها
  • افزایش حساسیت به صدا، نور و لمس.
سندرم پیش از قاعدگی

علائم خلقی سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• اضطراب
  • گیجی
  • مشکلات تمرکز
  • کاهش حافظه
  • کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، که منجر به انزوای اجتماعی می‌شود.
  • کاهش میل جنسی، یا (گاهی اوقات) افزایش
  • احساس تنهایی
  • تحریک پذیری
  • نوسانات خلقی، گریه‌های بی دلیل.

عوامل موثر در سندرم پیش از قاعدگی

علت سندرم پیش از قاعدگی هنوز ناشناخته است. عواملی که ممکن است در علائم PMS نقش داشته باشند، عبارتند از:

• استرس
  • سلامت جسمی ضعیف
  • اضافه وزن و چاقی، زنان با BMI بالاتر از ۳۰، سه برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی احتمال ابتلا به PMS دارند.
  • سیگار کشیدن، افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری علائم سندرم قبل از قاعدگی دارند.
  • عوامل ژنتیکی

تشخیص PMS

هیچ آزمایش تشخیصی خاصی برای سندرم پیش از قاعدگی وجود ندارد، زیرا سطح هورمون‌ها در حد طبیعی است. تشخیص سندرم پیش از قاعدگی به بررسی تاریخچه پزشکی شما و شرح علائم متکی است.

در بیشتر موارد، توصیه می‌شود که یک دفترچه یادداشت علائم روزانه داشته باشید تا به شما در تشخیص ابتلا به PMS کمک کند. جزئیات چرخه قاعدگی خود را ذکر کنید و این دفتر ثبت علائم روزانه را حداقل برای دو دوره قاعدگی نگه دارید. اگر علائم پس از شروع قاعدگی برطرف نشود، ممکن است به دلایل دیگری این علائم بروز کنند و لازم است به متخصص زنان و زایمان در کرج برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.

اگر مطمئن نیستید که به PMS مبتلا هستید یا اگر در درک علائم خود به کمک نیاز دارید، با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

درمان PMS

در حال حاضر هیچ درمانی برای سندرم پیش از قاعدگی وجود ندارد، اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی علائم سندرم قبل از قاعدگی را کاهش داد:

• تغییر سبک زندگی
  • اصلاحات غذایی
  • مصرف مکمل‌های خوراکی
  • درمان‌های هورمونی
  • سایر روش‌های درمانی.

برای یافتن بهترین روش درمانی باید روش‌های مختلف را آزمایش کنید و بهتر است هنگام انجام این روش‌های درمانی، علائم را در دفتر ثبت علائم PMS خود ثبت کنید. قبل از شروع این دوره آزمایشی با پزشک متخصص زنان و زایمان در کرج مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای خودتان را پیدا کنید.