آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز وضعیتی است که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) داخل دیواره عضلانی رحم (میومتر) رشد می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث دردهای قاعدگی، احساس فشار پایین شکم، نفخ قبل از قاعدگی و پریودهای سنگین شود. همچنین این عارضه ممکن است در کل رحم وجود داشته باشد یا در یک نقطه از آن. اگرچه آدنومیوز یک وضعیت خوش‌خیم در نظر گرفته می‌شود، درد مکرر و خونریزی شدید همراه با آن می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی زنان داشته باشد.

علائم آدنومیوز چیست؟

در حالی که برخی از زنان مبتلا به آدنومیوز هیچ علامتی ندارند، این بیماری می‌تواند باعث خونریزی شدید و طولانی طی قاعدگی ،دردهای شدید قاعدگی، احساس فشار و نفخ شکم شود.

چه کسانی به آدنومیوز مبتلا می‌شوند؟

آدنومیوز یک بیماری شایع است. اغلب در زنان میانسال و زنانی که بچه‌دار شده‌اند، تشخیص داده می‌شود. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهد، زنانی که قبلاً  سابقه جراحی رحمی داشته‌اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشند. اگرچه علت این عارضه شناخته نشده است، اما مطالعات نشان داده‌اند که هورمون‌های مختلف (از جمله استروژن، پروژسترون، پرولاکتین و هورمون محرک فولیکول) ممکن است باعث این بیماری شوند.

تشخیص آدنومیوز چگونه است؟

تا همین اواخر، تنها راه قطعی برای تشخیص، انجام هیسترکتومی و بررسی بافت رحم زیر میکروسکوپ بود. با این حال، فناوری تصویربرداری امکان تشخیص آدنومیوز را بدون جراحی برای پزشکان فراهم کرده است. با استفاده از MRI ​​یا سونوگرافی ترانس واژینال، پزشکان می‌توانند ویژگی‌های بیماری را در رحم مشاهده کنند. اگر پزشک مشکوک به آدنومیوز باشد، اولین قدم معاینه فیزیکی است.

• معاینه لگنی ممکن است رحم بزرگ و حساس را نشان دهد.
  • سونوگرافی به پزشک اجازه می‌دهد تا رحم، پوشش داخلی و دیواره عضلانی آن را ببیند. اگرچه سونوگرافی نمی‌تواند به طور قطعی آدنومیوز را تشخیص دهد، اما به رد سایر شرایط با علائم مشابه کمک می‌کند.
  • MRI می‌تواند برای تأیید تشخیص آدنومیوز در زنان مبتلا به خونریزی غیر‌طبیعی رحم استفاده شود.

از آن‌جایی که علائم بسیار مشابه هستند، آدنومیوز اغلب به اشتباه به عنوان فیبروم رحم تشخیص داده می‌شود. با این حال، این دو شرایط یکسان نیستند. در حالی که فیبروم‌ها توده‌های خوش‌خیم با منشا عضلانی هستند که در داخل بافت عضلانی رحم یا خارج از آن رحم رشد می‌کنند، آدنومیوز بافت اندومتر است که داخل میومتر رشد می‌کند. تشخیص دقیق، کلید انتخاب درمان مناسب است.

آدنومیوز چگونه درمان می‌شود؟‌

درمان تا حدی به علائم شما، شدت آن‌ها و اینکه آیا قصد بچه‌دار شدن دارید یا نه، بستگی دارد.

• درمان خانگی: علائم خفیف ممکن است با داروهای مسکن بدون نسخه و استفاده از پد گرم‌کننده برای کاهش گرفتگی عضلات درمان شوند.
  • داروهای ضد التهاب: پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را برای تسکین درد خفیف تجویز کند.
  • هورمون درمانی: علائمی مانند پریودهای سنگین یا دردناک را می‌توان با درمان‌های هورمونی، مانند IUD پروژسترونی کنترل کرد.
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی: در این روش کم تهاجم، که معمولا برای کمک به کوچک شدن فیبروم‌ها است، از ذرات ریز برای مسدود کردن رگ‌های خونی که جریان خون را به آدنومیوز می‌دهد، استفاده می‌شود. ذرات از طریق یک لوله کوچک که توسط رادیولوژیست وارد شریان فمورال بیمار می‌شود هدایت می‌شوند. با قطع خون رسانی، آدنومیوز کوچک می‌شود.
  • ابلیشن آندومتر: این روش کم تهاجمی پوشش داخلی رحم را از بین می‌برد. مشخص شده است که ابلیشن آندومتر در تسکین علائم در برخی از بیماران، زمانی که آدنومیوز عمیقاً به دیواره عضلانی رحم نفوذ نکرده است، مؤثر است.

آیا آدنومیوز باعث ناباروری می‌شود؟

از آن‌جایی که بسیاری از زنان مبتلا به آدنومیوز به اندومتریوز نیز مبتلا هستند، تشخیص دقیق نقش این بیماری در مشکلات باروری دشوار است. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آدنومیوز ممکن است به ناباروری کمک کند.

آیا آدنومیوز قابل درمان است؟

تنها درمان قطعی، هیسترکتومی یا برداشتن رحم است. این اغلب درمان انتخابی برای زنان با علائم قابل توجه است.

کلام پایانی

اگر مشکلاتی مانند؛ درد شکم و نفخ، درد قاعدگی و خونریزی های شدید و طولانی دارید، با متخصص زنان و زایمان در کرج در میان بگذارید.

1. معصومه
    معصومه گفته:

تا چه حد چند درصد آمیولیزاسیون آدنومیوز حواب میده حالت منتشر رو جواب میده؟؟ بعداز قطع شریان امکان ورزش و غیره هست؟