حاملگی خارج رحمی چیست؟

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به جای داخل رحم، در خارج از رحم (مانند لوله‌ فالوپ)، مستقر شود. به دلیل اینکه لوله فالوپ برای رشد و تکامل جنین کارایی ندارد، این وضعیت می‌تواند منجر به عوارض متعددی از جمله خونریزی شود.

حاملگی خارج رحمی، یک وضعیت مخاطره آمیز است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. درمان به موقع، خطر عوارض ناشی از حاملگی خارج رحمی را کاهش می‌دهد و همچنین شانس شما را برای بارداری سالم در آینده افزایش می‌دهد.

چه چیزی باعث حاملگی خارج از رحم می‌شود؟

حاملگی خارج از رحم در اغلب موارد علت مشخصی ندارد. در برخی موارد، شرایط زیر با حاملگی خارج رحمی مرتبط است:

• التهاب و اسکار لوله‌های فالوپ ناشی از یک بیماری قبلی، سابقه عفونت یا جراحی
  • عوامل هورمونی
  • ناهنجاری‌های ژنتیکی
  • نقائص هنگام تولد

چه کسانی در معرض خطر بارداری خارج از رحم هستند؟

همه زنان فعال جنسی در معرض خطر بارداری خارج رحمی هستند. موارد زیر احتمال بارداری خارج رحمی را افزایش می‌دهند:

• سن مادر ۳۵ سال یا بیشتر
  • سابقه جراحی لگن، جراحی شکم یا سقط‌های متعدد
  • سابقه بیماری التهابی لگن
  • سابقه اندومتریوز
  • لقاح با کمک دارو‌ها یا روش‌های کمک باروری
  • سیگار و الکل
  • سابقه بارداری خارج از رحم
  • سابقه بیماری‌های مقاربتی
  • داشتن ناهنجاری‌های ساختاری در لوله‌های فالوپ که حرکت تخمک را سخت می‌کنند.

اگر هر یک از عوامل خطر بالا را دارید، پیش از اقدام به بارداری با پزشک متخصص زنان در کرج در مورد آن صحبت کنید.

حاملگی خارج رحمی
علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

حالت تهوع و درد سینه از علائم شایع در حاملگی خارج رحمی و رحمی است. علائم زیر در حاملگی خارج از رحم شایع‌تر است و می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت اورژانس پزشکی باشد:

• درد شکم، لگن، ‌شانه یا گردن
  • درد شدیدی که در یک طرف شکم رخ می‌دهد
  • لکه بینی یا خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • سرگیجه یا غش
  • فشار مقعدی

اگر می‌دانید باردار هستید و هر یک از این علائم را دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید و به دنبال درمان فوری باشید.

تشخیص بارداری خارج از رحم

اگر مشکوک به بارداری خارج از رحم هستید، فوراً به پزشک متخصص زنان در کرج مراجعه کنید. بارداری خارج از رحم را نمی‌توان با معاینه فیزیکی تشخیص داد.

برای تشخیص بارداری خارج از رحم، از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می‌شود. این روش شامل قرار دادن یک ابزار مداد مانند خاص در واژن است تا پزشک شما بتواند ببیند کیسه حاملگی در رحم وجود دارد یا خیر.

همچنین ممکن است پزشک از آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون ها استفاده کند. استروژن، پروژسترون و گنادوتروپین هورمون‌هایی هستند که در دوران بارداری وجود دارند. اگر این سطوح هورمونی در طی چند روز شروع به کاهش یا ثابت ماندن کند و کیسه حاملگی در سونوگرافی وجود نداشته باشد، احتمالاً حاملگی خارج از رحم است.

درمان حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحم برای مادر بی‌خطر نیست همچنین در این وضعیت جنین قادر به رشد نخواهد بود. برای سلامتی فوری و باروری طولانی مدت مادر، لازم است جنین در اسرع وقت خارج شود. گزینه‌های درمانی بسته به محل حاملگی و پیشرفت آن متفاوت است.

متوترکسات دارویی است که رشد سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند مانند سلول‌های توده نابجا را متوقف می‌کند. پزشک ممکن است این دارو را برای  شما تجویز کند. همچنین برای اطمینان از مؤثر بودن دارو باید آزمایش خون منظم انجام دهید. هنگامی که دارو مؤثر باشد، علائمی مشابه علائم سقط جنین ایجاد می‌کند. این علائم شامل موارد زیر است:

• احساس گرفتگی
  • خون‌ریزی
  • وجود بافت در خونریزی

بعد از این اتفاق به ندرت نیاز به جراحی می‌باشد. متوترکسات، خطر آسیب به لوله فالوپ که در حین جراحی محتمل است را به همراه ندارد. با این حال، تا چند ماه پس از مصرف این دارو نمی‌توانید باردار شوید.